Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Syntetisering av såpe

Syntetisering av såpe

Rapport fra forsøk om fremstilling av såpe.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.09.2006

Hensikt:

Hensikten med forsøket var å syntetisere såpe fra kokosfett og natronlut.

 

Utstyrsliste:

  • kokosfett (Delfia)
  • 20 % NaOH-løsning
  • mettet NaCl-løsning
  • begerglass, 250 ml
  • 2 målesylindere, 10 ml
  • glasstav
  • spatel
  • varmekilde m/ stativ og kokenett
  • tørkepapir
  • vernebriller

Tegning:

<bilde>

 

Beskrivelse og observasjoner:

Først hentet vi alt utstyret vi trengte. Deretter satte vi opp varmekilden og begerglasset som vist på figuren. I begerglasset hadde vi 5 g kokosfett og 10 ml 20 % NaOH-løsning. Dette kokte vi opp. Vi måtte røre hele tiden med glasstaven. Massen kokte vi til den ble relativt tykk, som en grøt, men ikke helt til all væsken var borte. Så skrudde vi av gassbrenneren og tømte 5 ml mettet NaCl-løsning i begerglasset. Dette gjorde at grøten klumpet seg sammen og det begynte å lukte såpe. Da vi så at det gikk an, la vi massen på tørkepapir og pakket den inn med en slik form vi ville at såpen skulle ha. Deretter presset vi den hardt sammen for å klemme ut væsken og for å presse grøten sammen til en hard klump. Vi hadde ikke eterisk olje eller konditorfarge for å gi såpen ekstra kvaliteter, men vi fikk likevel til en fin, liten såpeklump. Vi prøvde såpen etter at vi hadde ryddet. Jeg vil kalle den en «peeling-såpe», fordi det kjentes ut som det var små korn i såpa. Dette var bare et resultat av sammenklumpingen da vi hadde i saltløsningen.

 

Teori:

Når man blander kokosfett og natronlut, skjer det en reaksjon mellom stoffene slik at det dannes et nytt stoff. Dette kalles syntetisering. Man bruker et stoff for å forandre strukturen i et annet og dermed lage et nytt stoff. Vi har enda ikke lært om disse reaksjonene, så jeg kan ikke skrive noen reaksjonslikning på dette forsøket.

 

Konklusjon:

Vi fikk til å lage såpe av kokosfett og natronlut. Såpen ble svært basisk, og en såpe med slik høy PH-verdi bør ikke brukes så mye. Det kan forårsake tørr og sår hud.

 

Feilkilder:

Ingen av gruppene fikk til helt like såper. Noen ble vassete, andre ble klumpete. Dette kan skyldes feilkilder som for eksempel

  • feilmåling av stoffene
  • gammel såpe
  • forurenset natronlut
  • forurenset saltløsning
  • menneskelige feil

Kilder:

  • Notater fra forsøket
  • Ulf Berg

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil