Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Flammeprøver

Flammeprøver

Rapport fra kjemiforsøk, VK1. Elevøvelse 2.1: Flammeprøver.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.09.2006

Utstyr:

Stoffene:

  • LiCl(s), NaCl(s) og KCl(s) med spatler
  • CaCl2(s), BaCl2(s) og SrCl2(s) med spatler

Utstyr:

  • Gassbrenner, fyrstikker, magnesiastifter, porselensplate med groper

<bilde>

 

Hensikt: Vi skal påvise hvilke farge de enkelte alkalimetallene og jordalkalimetall får.

 

Beskrivelse: Vi fant fram utstyret vi skulle bruke. Gassbrenner, fyrstikker, porselensplate med groper og magnesiastifter + de forskjellige saltene. Vi la en type salt i hver grop og hadde et par dråper vann i for at saltet skal klebe bedre til magnesiastiftene. Vi satte frem en gassbrenner og tente den på. Så tok vi frem stiften, hadde litt salt på og tok den inn i flammen for så å se hva farge flammen fikk. (Se resultater nedenfor)

 

Når vi var ferdig med det ene saltet, brukte vi en tang til å ta av den ytterste delen på stiften og prøvde et nytt stoff, helt til vi hadde testet alle saltene.

 

Resultater:

Salter:

Farge:

LiCl(s),

Rosa

NaCl(s)

Sterk gul

KCl(s)

Oransje

CaCl2(s),

Rød

BaCl2(s)

Grønn

SrCl2(s)

Rød-oransje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvilke salter er vanlige i fyrverkeri: For å fremstille farger og effekter i fyrverkeri brukes forskjellige stoffer.

For å få røde effekter brukes strontium nitrat eller strontium karbonat. Hvis du vil ha grønne effekter må du anvende bariumnitrat og bariumklorat.

Blå effekter gis ved anvendelse av kobber-ammoniumsulfat, kobber oksid, kobber karbonat.

Gule effekter gis ved bruk av Sodium salter.

Du får hvite effekter av magnesium, aluminium og hvis du vil ha rosa farge må du bruke Kalsiumsulfat eller strontivoxolat.

 

Kilder om fyrverkeri: http://www.pyro-tech.no/pyroteknikk.htm

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil