Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Framstilling av kobbersulfat

Framstilling av kobbersulfat

Rapport fra forsøk. Godkjent av lærer.

(Tegn inn en troverdig figur selv:)

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.09.2006

Hensikt: Framstille kobbersulfat ved hjelp av kobber(II)oksid og svivelsyre. Lære om krystallisasjon, filtrering, syntetisering, utnytte stoffers faser og bruk av løsemidler. Bli kjent med laben generelt.

 

Utstyr: Kobber(II)oksid, svovelsyre, vann, begerglass, brenner, fyrstikker, trådnett m/trefot, trakt, sirkelformet filterpapir, spatel, lasskål, vernebriller og navnelapp.

 

Arbeidsbeskrivelse:

  • Hadde vann og litt svovelsyre i et begerglass og varmet det på brenneren, og slo av etter at det nesten kokte.
  • Tilsatte kobber(II)oksidpulveret med spatel litt og litt til løsningen ikke reagerte på pulveret mer.
  • Varmet løsningen opp løsningen på brenneren igjen til samme temperatur og slo av brenneren.
  • Traktet løsningen ned i glasskålen, satte på navnelapp og satte den til avkjøling på et lukket rom et par dager.
  •  

    Figur:

    (mangler)

     

    Observasjoner: Svovelsyre og vann blandet seg greit, og beholdt blank farge. Svart kobber(II)oksidpulver gjorde løsningen blå, med noen svarte rester som ikke løste seg så lett. Restene ble borte i filtreringen. Bunnen av glasskålen ble så vidt dekket med løsning. Resultatet ble blåe, tynne flakete krystaller med mellomrom mellom seg og forskjellige størrelser. Så ingen urenheter i krystallene.

     

    Konklusjon: Svovelsyren løste seg greit i vann etter syre i vann regelen. Da vi tilsatte kobber(II)oksid i svovelsyre og vannløsningen, ble den blå som følge av at det ble syntetisert kobbersulfat og vann.

     

    CuO + H2SO4  ->  CuSO4    +   H2O

     

    Vannet fordampet siden løsningen sto så lenge i romtemperatur, og det var lurt at vi hadde et tynt lag med løsning så fordampingsprosessen ble ferdig raskere. Resultatet ble reint krystallisert kobbersulfat.

    Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil