"Engler og demoner" av Dan Brown

Bokanmeldelse av Dan Browns beste bok.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.08.26

Boka jeg har lest er skrevet av Dan Brown. Originalens tittel er Angels and Demons. Den bla først gitt ut i New York i 2000. Og i 2004 ble den oversatt til norsk. Engler og Demoner er første bok om professor John Langdon. Dan har skrevet to bøker til, men ingen av dem er foreløpig oversatt til norsk.

 

Robert Langdon er professor i religiøs symbologi ved Harvard. En morgen blir han vekket av en mann ved navnet Maximilian Kholer, en fysiker ved CERN. Kholer ber John komme til Sveits umiddelbart. Fordi det har oppstått en ”situasjon”. Men John er skeptisk, helt til han mottar en faks av Kholer. Med bilde av et lik brennmerket med ordet ”Illuminati” i form av et abigram. Noen få minutter senere ankommer han flyplassen, hvor Kholers super-jet venter på han. ”Illuminati” er ikke et hvilket som helst ord. Illuminati var et eldgammelt, hemmelig brorskap, som ble til på 1500-tallet. Dannet av vitenskapsmenn, var Illuminati en motstander av den katolske kirken. Og kranglet stadig med prester og biskoper, med Galileo i spissen.

  

I Vatikanet foregår ”Il Conclave,” med alle verdens kardinaler samlet i Det sixtinske kapell for å velge en av sine egne til ny pave. Men fire kardinaler, de fire utvalgte, er savnet. Og et av overvåkningskameraene får inn et merkelig bilde av en kapselliknende sak, som inneholder noe som ser ut som kvikksløv. Det virkelig rare med ”kvikksølvet” er at det svever.

 

Liket som ble funnet i CERN, tilhører forskeren Leonardo Vetra. En forsker, som i all hemmelighet har klart å skape antimaterie, et meget ustabilt stoff som kan utslette hele byer. Men det liket er ikke det eneste problemet. En mengde antimaterie har blitt stjålet fra Leonardos laboratorium.. John og Vetras adoptivdatter, Vittoria, blir sendt til Vatikanet med det samme for å oppklare saken. Uvitende om hvilke farer og hemmeligheter som ventet dem.

 

Kan Illuminati ha blitt vekket til live igjen, og gått i gang med sitt største opprør mot den katolske kirken?

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst