Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Yrkesfag fanger flest elever, men har størst frafall

Yrkesfag fanger flest elever, men har størst frafall

Artikkel om at flest velger yrkesfaglige studieretninger, samtidig som flesteparten slutter på disse også.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.08.2006

Seks av ti velger yrkesfaglig studieretning og kun 55 % av disse fullfører studiene, viser tall fra nye studier.

 

Omtrent hver fjerde lærling eller elev på yrkesfaglig studieretning avbryter utdanningen, viser tall for 1994-, 1997-, 1998- og 1999-kullet. Kjønnsforskjellene holder seg også stabile. Ved siste måling avbrøt tre av ti gutter videregående utdanning, mens dette gjaldt to av ti for jentenes del.

 

Sosial bakgrunn har mye å si

Studier viser at sosial bakgrunn betyr mye for sannsynligheten for at eleven avbryter studiene eller ikke. Yrkesfaglige elever og lærlinger med høyt utdannede foreldre fullfører i større grad enn ungdom med foreldre med lav utdanning. Over halvparten av guttene som startet grunnkurs for første gang i 1999, og som har foreldre med kun grunnskoleutdanning, avbrøt utdanningen. Tallene for jentene i det samme kullet var 39 %. Sammenliknet med guttene med foreldre med mer enn fire års høyere utdanning er 12 %. Tilsvarende tall for jentene var henholdsvis 6 %.

 

Urovekkende tall i gjennomføringsgrad

I fjor begynte 60% av grunnkurselevene på en yrkesfaglig studieretning, som gjør opp 12 av de 15 ulike studieretningene innen videregående opplæring. Andelen er større blant gutter enn jenter. Det er også stor forskjell i gjennomføringsgrad mellom de yrkesfaglige og de allmennfaglige studieretningene i videregående opplæring. Av 1999-kullet fullførte i gjennomsnitt 84 % av elevene på de allmennfaglige studieretningene målt på grunnlag etter fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang. Tilsvarende tall for elevene og lærlingene i yrkesfag var 55 %. Det er verdt å merke at fullført opplæring betyr at eleven eller lærlingen har bestått alle årstrinn i videregående opplæring som fører til vitnemål eller fag-/svennebrev.

 

YRKESFAGLIGE STUDIERETNINGER: Mekaniske fag, helse- og sosiale fag, elektriske fag

 

<bilde>

 

<bilde>

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil