Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Røykingens skadevirkninger

Røykingens skadevirkninger

Tekst om problemer og ulemper relatert til røyking.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2006
Tema
Tobakk

Verdens helseorganisasjon har satt røyking øverst på lista over ting som må jobbes med framover. Dette sier noe om hvor store problemer røyking fører til.

 

Hvert år dør 7500 nordmenn av sykdommer de har fått på grunn av røyking. Det er det samme som 20 hver eneste dag. På samme tid dør rundt 500 på grunn av passiv røyking.

 

I hele verden dør det for tiden ca 3 millioner av røykesykdommer, og i år 2020 vil tallet ha økt til omkring 10 millioner, fordi røyking øker så sterkt i de fattige landene.

 

Av unge mennesker som begynner å røyke, og som fortsetter med det, kommer halvparten til å dø av sykdommer som skyldes deres røyking. En norsk undersøkelse viser at røyking tar flere liv enn alkohol, narkotika, bilulykker, branner, selvmord og aids til sammen.

 

De som begynner å røyke har ofte venner som allerede røyker. Som oftest starter det med en røyk av og til sammen med gjengen. Så blir det oftere og oftere, og snart er du avhengig. For min egen del har jeg klare standpunkt når det gjelder røyking, og kunne ikke tenke meg å begynne å røyke, og heller ikke være sammen med noen som røyker.

 

Av å røyke får du gule tenner, ru tunge og dårlig ånde. Evnen din til å lukte og smake svekkes. Huden din blir grå og grov, og får lettere rynker. Du får kalde hender og gule fingre, og dårligere blodsirkulasjon i kroppen. Du kan få sykdommer som blant annet bronkitt, emfysem og lungekreft.

 

Sigaretter inneholder over 4000 stoffer, og over 100 av dem er kreftfremkallende. Tobakksprodusentene tilsetter hundrevis av forskjellige smaksstoffer til tobakken, så det ikke skal smake så vondt å begynne å røyke.

 

Men på tross av det vi vet om røyking, er det likevel noen som velger å fortsette. Jeg tror det er vanskelig å få de som allerede røyker til å slutte, og synes at ressursene bør brukes på forebyggende arbeid blant barn og unge. Bare slik kan vi i fremtiden håpe på en røykfri generasjon.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil