Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kan urettferdighet bli urettferdig dømt?

Kan urettferdighet bli urettferdig dømt?

Oppgave om urettferdighet, Ghandi og Martin Luther King.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.05.2006


Da jeg først ble utlevert tekstheftet fredag, og merket meg at temaet var rettferd/urettferd, kjente jeg et frustrerende og langvarig, men indre skrik inni meg. Urettferdighet? Hva er nå det?

 

Etter noen minutter med refleksjon, finner jeg frem til en såkalt personlig definisjon på temaet:

 

”Urettferdighet er det du får når fattigdom, prostitusjon, HIV og AIDS, flyktningeleirer og fortvilelse, maktesløshet og rasisme, settes opp mot shopping, håndballtrening, frossenpizza, TV- serier og lekser”

 

For meg er vel urettferdighet for eksempel det at vi som elever ikke har kaffemaskin i kantina, eller at jeg må vente en halvtime på bussen en søndag morgen, mens jeg ser venninna mi suse forbi på den nypolerte skinnende subaru scooteren sin. Men er dette virkelig urettferdig nok til å begynne å skrive om det?

 

Jeg sitter her med en stram stripe om munnen, og 180 i puls, med masser av hat tanker om verdens urettferdighet. Allikevel har jeg tenkt til å holde det saklig, mens jeg beretter litt om viktige personer, holdninger og hendelser som har spilt en stor rolle når det gjelder rettferd opp igjennom årene, blant annet om en mann som en gang hadde en drøm.


 

Ut ifra mitt eget synspunkt, vil jeg si at den største kilden ti urettferdighet her i verden er rasisme og intoleranse for medmennesker. En meget kjent mann som har hjulpet verden med å skifte perspektiv når der gjelder dette, er Martin Luther Kings Jr. Han var lederen av USA`s ”the civil rights movement” og var mest kjent for buss boycoten i Alamaba, med den afrikanske kvinnen Rosa Parks som hovedperson. Hun nektet å gi opp sin plass for en hvit mann på bussen, og ble derfor arrestert. King var mannen bak denne hendelsen, og ble arrestert over 39 ganger.

 

Det King er mest kjent for er nok hans tale, ”I have a dream” holdt i Washington D.C, hovedstaden i USA i 1963. Over 200.000 mennesker var til stede under denne marsjen som ble holdt som en protest mot de svartes stilling i U.S.A, og denne talen er i dag regnet som et av Amerikas mest bevarte dokumenter.

Det merkverdige med King, var hans modighet og metode som gikk ut på å protestere ikke- voldelig. Dette gjorde han ved å følge fotsporene til den indianske lederen Ghandi, som er kjent verden over, for sitt engasjement i India, med sultstreiker, demonstrasjoner og sin politiske makt. Martin Luther King Jr ble utnevnt til baptist i en alder av 19 år, og vi kan derfor kjenne igjen masser av det han sier fra bibelen.

”vi må ikke gjøre rett ved å gjøre galt” sa King.

 

Det står i bibelen: ”Overvinn ond urettferdighet med det gode, la deg ikke overvinne av det onde, men overvinn det onde med det gode”

 

Ghandi var hinduist, men fordømte det hinduistiske kastesystemet, og ble blant annet derfor skutt og drept av en hinduistisk fanatiker.

Dette er ord talt av Ghandi:

 

”Hvert skritt frem er som å ta to tilbake. Uten problemer vokser du ikke”

 

Verden er slikt et ufattelig og urettferdig sted. Det er ikke til å tro hvor heldige vi egentlig er som er født i et såkalt ”riktig land”. Her i Vesten bruker vi 80 milliarder kroner i året på parfyme. For 85 milliarder kroner kunne vi skaffet nok mat til alle som sulter i hele verden. Skikkelig rettferdig, ikke sant?

 

Allikevel ser det ikke ut til å være noen hindring i å slenge rundt oss med penger, bruke kun halve klesskapet, og kaste halve tallerkenen med mat hver dag. Dett gjør meg uhyrelig KVALM, fordi jeg selv kjenner meg igjen i dette.

 

Det må være en av de største syndene vi kan begå; å glemme alle de som ikke er like heldige som oss! Men bare tanker er ikke nok, flere må handle! Vi kan ikke hjelpe alle, men tenk på det ene menneskets liv som du kanskje redder. Tenk hvor mye det betyr for det mennesket! For det ENE mennesket betyr det ALT.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil