Galvanisk celle

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Hensikt: Lære og forstå hvordan en galvanisk celle virker. Utstyr:

 

U-rør
Voltmeter
To glasstrakter
Krokodilleklemmer
Ledninger med bananstikker
Bomull og sytråd
Sandpapir
Stativ
Vernebriller
0,1 M Sinksulfatløsning, ZnSO4
0,1 M kobbersulfatløsning, CuSO4
Sinkstang
Kobberstang

 

Framgangsmåte:

 

Vi fikk bomullsdotten i midten av U-røret, så hadde vi oppi sinksulfatløsning i den ene siden og kobbersulfat i den andre. (Vi helte oppi likt) Deretter pusset vi begge stengene. Så satte vi oppi stengene slik at kobberstangen kom i kobberløsningen og sinkstangen kom i sinkløsningen. Så satte vi på voltmeteret slik at minusledningen kom på sinkstangen og plussledningen på den andre stangen, vi brukte minste måleenheten. Så leste vi av resultatet.

 

Resultat:

 

Det første vi så var at sinkstangen fikk et svart belegg på seg, Zn2+ + SO42- à Zn(SO4)

 

Total reaksjon:

Neg. elektrode:	Zn	à	Zn2+	+	2e-
Pos. elektrode:	Cu2+	+	2e-	à	Cu

Zn (s) + Cu2+ (aq) à Zn2+ (aq) + Cu (s)

 

Forklaring:

 

Grunnen til at Zn reagerer og ikke Cu, er at Zn ligger høyere oppe i spenningsrekken.

 

Galvanisk celle:

 

Dette er elektrokjemisk celle som kan avgi elektrisk energi. Den første galvaniske cellen er Daniellcellen. Her vandrer de negative ionene, SO42- ionene bort fra den negative polen og gjennom saltbroen og bort til den negative polen. Saltbroen sørger bare for at kretsen er sluttet, men her blir ikke saltløsningene blandet. Ved den positive polen foregår det en oksidasjon, mens reduksjonen foregår ved den negative elektroden.

 

Eksempler på galvaniske celler:

 

Batteri, da både alkaliske, kvikksølvbatterier og bilbatteri.

 

Feilkilder:

 

Feil konsentrasjon
Feil skala på voltmeteret
Pussingen
Elektrode i feil løsning

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst