Australia - Et land med mange aktiviteter

En tekst som kan hjelpe til med å fylle opp en oppgave om det flotte landet, Australia. Du kan bli overrasket over så mye det går an å drive med "down under"!
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.05.07

Hva gjør man i et land som Australia?

Om du er en av de som lurer på hva man kan gjøre hvis man er i Australia, synes jeg du kan lese igjennom dette her. Det er nok å gjøre, og hvis du klarer å kjede deg i Australia har det i hvert fall ingenting med landet å gjøre!

 

Natteliv

I Australia finnes det haugevis av tilbud hvis du er en av natteravnene! For det første er det liv i de store byene som Sydney, Melbourne, Perth og Brisbane. Her er et internasjonalt miljø, med alt man kan ønske seg og forvente av nattklubber og andre underholdningssteder. Men også utenfor byene er det liv. Det finnes mange nattklubber, puber, barer, diskoteker og andre utesteder i fleng! Så er du en av de som våkner til om natten, skal det visst være nok av tilbud rundt om i Australia, men kanskje mest i storbyene!

 

Utflukter

Siden Australia i mange år har satset på turisme så finnes det et sinnsykt bra tilbud av utflukter rundt om over alt, og siden landet er så stort som det er så er utfluktene veldig variert. Man kan for eksempel klatre opp på Uluru (Ayers Rock), dykke på the Great Barrier Reef, teste brettet og surfe på bølgene i Surfers Paradise, gå på ski i Snowy Mountains eller vandre i ørkenen Great Sandy Desert. Alle disse turene høres utrolig kule ut, og det er jo noe for alle som liker å røre på seg og gjøre noe som er utenom det vanlige! Det meste er lagt bra til rette for turistene, men man kan også utforske landet selv hvis man vil det! Man må bare titte litt rundt etter plakater og slikt, og høre med turistkontoret eller få tak i brosjyrer, så ser du for et enormt utvalg det er!

 

Forskjellige severdigheter

Det finnes et stort utvalg av attraksjoner rundt om i hele Australia, men glem ikke at de ofte ligger langt fra hverandre! Australia er ikke av de minste landene, liksom!

   

New South Wales

New South Wales er den eldste staten i Australia, og den største byen i landet, Sydney, ligger her. Staten ligger sør-øst i Australia, men det regner jeg med du vet! Etter det jeg leser er det omtrent påbud om å ta bilder av operahuset og broen som ligger i det flotte havnebassenget, men både byen og staten har også mye mer å by på. Sydney er en vennlig by som de aller fleste trives godt i. Man finner det man ønsker der, som i andre storbyer, og fulgte du litt med på de olympiske leker som ble arrangert der, sommeren 2000 så skjønte du kanskje at folk trivdes godt i byen!

 

Statens største nasjonalpark ligger 400 km sør-sørvest for Sydney. Den har et ganske sykt navn, Kosciuszko National Park, heter den! Her ligger det høyeste punktet i Australia, Mount Kosciuszko på 2,229 meter (440 meter lavere enn Galdhøpiggen). Om sommeren skal det være herlig å ta vandreturer i nasjonalparken, og om vinteren kan man gå på ski der. En annen populær nasjonalpark er Blue Mountains som ligger rundt 100 km vest for Sydney.

 

Sør i staten finner man Snowy Mountains som er et av de mest besøkende stedet for de som står på ski eller snowboard.

 

Lengst nord i New South Wales ligger Byron Bay. Byron Bay er et sted i Australia som mange nordmenn besøker. Her kan man se flott natur, titte etter delfiner og prøve sine kunnskaper på surfebrettet!

 

 

<bilde>

Sydney havn med broen og operahuset i New South Wales.

 

Queensland

Staten Queensland strekker seg fra New South Wales og helt opp til nordøstspissen av Australia. Det enorme korallrevet The Great Barrier Reef kan nok sies å være den aller største attraksjonen, der det strekker seg langs kysten. Det er verdens lengste og største korallrev, og det finnes fullt av småøyer rundt. Å dykke der er fantastisk, og på mange av øyene finnes det små hotell og overnattingssteder. I Queensland handler det meste om vannsport, og like sør før byen Brisbane ligger Gold Coast med Surfers Paradise. Dette er en av Australias mest besøkte steder, og turister kommer dit i fleng! Spesielt surfere så klart.

 

Staten kan også by på flott natur, og helt nord i staten ligger Daintree National Park og Cape Tribulation. Her kan du se og vandre igjennom regnskog, noe det stadig blir mindre av her i verden, så kom deg ned og gjør noen vandringer!

 

Northern Territory

I Northern Territory, som formelt sett ikke er en stat i det hele tatt, ligger Australias mest berømte nasjonalpark, nemlig Kakadu National Park. Her kan man blant annet studere noen av Australias beste hulemalerier. Lenger inne i landet ligger Uluru (Ayers Rock), en av de mest kjente landemerkene i Australia. Ayers Rock kan du lese om senere i heftet. Den største byen i staten heter Darwin og som i alle andre store byer i Australia regner jeg med at det er liv i byen! Men før du drar ned dit på ferie så må du huske på at klimaet er tropisk og at det kan regne ubehagelig mye i regntiden!

 

Western Australia

Western Australia er landets største stat, og byr på et solrikt klima med vakre strender og så godt som uberørt natur. Perth er statens største by, med litt over en million mennesker. Store deler av Western Australia er ørken, men langs kysten finnes det frodige områder så ikke tro at staten er en sandkasse! Helt nord finner du et område som er kalt The Kimberley, og her ligger The Bungle Bungle National Park. I denne parken finnes det spesielle klipper og Wolf Creek Meteorite Crater som er det nest største krateret i verden der man har funnet rester av en meteoritt.

 

Tamania

Tasmania er en øy som ligger utenfor sørspissen av fastlandet, og her ligger Australia sørligste hovedstad, nemlig Hobart. Det er en hyggelig by med en flott atmosfære! Mye er takket være den godt bevarte gamle bebyggelsen. Det er mye fin natur i Tasmania, f.eks. Coles Bay og Freycinet National Park. Klimaet er ganske fuktig, men det ødelegger ingenting. I Trowunna Wildlife Park skal det være mulig å få et få et glimt av den velkjente tasmanske djevelen. Og nei, den ligner ikke på Taz, som man har sett sammen med Snurre Sprett!

 

<bilde>

Taz, fra filmene om Snurre Sprett, en såkalt tasmansk djevel.

 

South Australia

South Australia er mest kjent for sine vindistrikter. Nord for hovedstaden Adelaide finner man to av dem; Clare Valley og Barossa Valley. Er du en vinkjenner er altså de to stedene verdt å besøke! Sør for Adelaide, i Naracoorte, finnes det noen flotte dryppesteinshuler for de som er interessert i det, og Flinders Ranges National Park heter den mest berømte nasjonalparken, og er et bra sted til å titte på kenguruer eller vandre i naturen.

 

Victoria

Victoria er den minste av statene i Australia, men Australias nest største by ligger allikevel i denne staten. Melbourne er byen, og den har nesten 3 millioner innbyggere. Her finner du shoppingsentre, kasinoer, botanisk hage, en av de eldste zoologiske hagene i verden og mye annet. Melbourne er sterkt preget av immigrantene som har kommet gjennom tidene, og da vil jeg tro du kan få kikke på flere forskjellige kulturer hvis du tar en tur i byen!

 

Australian Capital Territory

Hvis du lurer på hvorfor ikke Melbourne eller Sydney er hovedstaden i Australia så får du forklaringen her. Engelskmennene kranglet visstnok i lange tider om Sydney eller Melbourne skulle være hovedstaden i den nye nasjonen. Problemet ble løst ved at man lagde en ny by midt i mellom! I Canberra finner du derfor alle de statlige kontorene, pluss parlamentsbygningen, nasjonalbiblioteket, National Museum of Australia og Australian War Memorial.

 

Shopping

Om ikke du er den største shopperen i familien, kan det kanskje være noe for datteren din hvis dere bestemmer dere for å ta en kjapp tur nedover å lese dette her! Australia er nemlig et sted hvor alle turister liker å shoppe, og prisene er stort sett lavere enn i Norge. Det er store shoppingsentre og varehus mange steder, spesielt i de store byene, og her finner man alt man ønsker seg. Lokale suvenirer er jo hyggelig å ta med seg hjem, og utvalget er stort omtrent over alt!

 

Hendelser

Som regel er det noe action i Australia, og her står det litt om hvilke hendelser som kan være morsomme å ta en titt på om man er ”down under”. I januar begynner det med Festival of Sydney, med konserter, gateteater og fyrverkeri. I februar er det duket for Comedy Festival i Melbourne og utendørsfestival med dans og musikk i Adelaide. I mars er det Adelaide Arts Festival. Noe sier meg at det har noe med kunst å gjøre så er du interessert er mars riktig måned å reise i. Senere, i september er det verdens største festival for forfattere i Melbourne og i oktober holdes den fantastiske Melbourne International Festival. I oktober feirer man også aboriginal kunst og kultur i Broome på Stompen Ground Festival.

 

Når det gjelder sport så er det australske tennismesterskapet i januar, Darwin's Beer Can Regatta i august, hesteløpet Melbourne Cup i november og Sydney til Hobart regattaen i desember. Bare for å nevne noe!

 

I tillegg feirer man selvsagt vanlige begivenheter som jul og nyttår. Den eneste forskjellen må være at der feirer man på stranden i 30 varmegrader og shorts…

 

Sport

"Aussi"-ene som de kalles, er lidenskapelig sportsinteressert, og er blant de beste i verden i sporter som cricket, rugby, svømming, sykling og tennis. Andre populære idretter der nede er basketball, seiling, golf og fotball, pluss nettball for jentene. Så klart var de også stolte over å arrangere de olympiske lekene i Sydney i år 2000 - med enorm suksess! Som besøkende i landet er det nok av sportsaktiviteter å være med på både i vann og på land. Tennis, fotball og ikke minst golf foregår sånn cirka over alt, og det er jo et land omgitt av blått hav med gode muligheter for surfing, dykking og fisking. Forresten, det er faktisk gode muligheter for alpint og annen skigåing sør i landet når det er vinter!

 

<bilde>

En rugbyspiller som får seg en smell som ser vond ut…

 

Badeliv

Til slutt vil jeg si at bading er veldig populært i Australia, både blant turister og lokale. Det finnes mange nydelige strender langs hele kysten og badevakter passer godt på over alt. Det er best badeforhold nord i landet året gjennom, men om sommeren er det også herlig å bade i Sydney og lenger sør. Det er gode forhold for surfing mange steder og mest kjent er som tidligere nevnt, Sufers Paradise nær Brisbane i Queensland.

 

Dykking er også svært populert i Australia, og helt klart er "The Great Barrier Reef" som det stod litt om tidligere, stedet man skal dykke! Her finner du all den fargerike fisken som sydhavet er kjent for! Bare husk at det finnes regler for hvor du kan dykke, så sjekk det nøye først!

 

Det skulle være nok informasjon om hva man kan gjøre, så kom ikke til meg og si at du ikke gjorde noe spesielt om du en gang drar til Australia! Da må grunnen i så fall være at du ikke klarte å velge!

 

<bilde>

Kart over Australia, med de forskjellige statene delt.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst