Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Reklame for BBS

Reklame for BBS

Dette er en reklameanalyse av en BBS-reklame.

Skrevet på grunnkurs.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.04.2006
Tema
Reklame


Det norske betalings- og informasjonsformidlingsselskapet BBS har lansert en ny reklamekampanje, der de blant annet har laget en helsides annonse som skal trykkes i aviser og magasiner. Annonsen er en blanding av både salgs og informasjonsannonse fordi annonsens mål er å informere forbrukeren om tjenestene BBS leverer, samt indirekte reklamere for selskapet. Selve reklame er laget i en mørk blåtone med et stort bilde av skispor, ski og to hvite skygger av skiløpere. Under bildet er det plassert to tekster. En om langrennsski og en om BBS. Helt nederst til høyre er BBS’ logo og slagord plassert. En reklame etter vanlig oppskrift.

 

Denne annonsen er rettet mot personer med inntekt, og interesse av å bruke elektroniske betalingstjenester som f. eks bankkort. Slik kan vi si at denne passer bra for voksne og eldre ungdom i tillegg til studenter. Forholdet mellom tekst og bilde er ca 30/70. Dvs. at bilde dekker størsteparten av annonsen, mens masse tekst er blitt presset sammen nederst. Hovedteksten har overskriften: ”En hyllest til de mindre synlige vinnerne”.


 

Teksten forteller oss om hvordan marginene for å bli best i toppidrett er små, og hvordan teknologi står for mye av grunnen til at utøveren vinner. Videre forteller den om usynlige vinnere og hopper plutselig over til info om Norges betalingsløsninger. Det er først her man begynner å skjønne hva denne reklamen faktisk er reklame for. BBS er en usynlig vinner fordi få personer er klar over at kortet de drar gjennom betalingsterminalen på Rema, er en tjeneste fra BBS. Målet med annonsen er å gi folk kjennskap til dette firmaet som kanskje føler seg litt oversett, og det er slik vi kan dra parallellen til teksten og bildet om de lite synlige vinnere. Skiene i bildet blir et symbol på BBS. De hjelper skiløperen til målstreken, som BBS hjelper deg når du handler. I tillegg prøver de å etablere et slags kvalitetsstempel på tjenesten sin ved å skrive at ”BBS Teknologi er et kvalitetsmerke for løsninger innen betalings- og informasjonsformidling”. Dette gir oss et seriøst bilde av aktøren samtidig som at BBS viser seg fra sin profesjonelle og bedrevitende side. Slagordet deres er også passende ”BBS Teknologi – Teknologi du kan stole på”. De har brukt en del av navnet i slagordet, og i tillegg skapt en trygghet rundt firmaet. BBS har så lite oppstyr rundt seg, at dette er den eneste måten de kan gjøre seg kjent for folk.

 

Dessverre har reklamen en stor feil som ødelegger mye for selskapet. Helt til venstre i reklamen har reklamebyrået plassert en hvit boks med informasjon om en langrennsløper kalt Magne Myrmo og teknologien bak vår tids langrennsski. Dette er igjen en god parallell da Magne Myrmo var den siste verdensmesteren som gikk i mål på treski, men det blir for mye for den stakkars lille annonsen. Jeg tror at reklamen ville greid seg vel så bra uten den boksen som med. Det handler om å vekke oppsikt og i tillegg ha et klart budskap. Teksten om Langrennsski skaper bare enda mer rot og tekst som må leses, og hindrer selskapet det reklameres for å komme fram. Det hadde nok vært mer effektivt å bygge reklamen opp med hovedtekst øverst, bildet under, og BBS’ logo og slagord under der igjen. Det blir rett og slett alt for mye informasjon om noe så uviktig.

 

BBS liker også å skryte om seg selv og landet vårt når de sier at vi har noen av de mest effektive betalingsløsningene i verden. Minusord brukes for å fortelle om hvor vanskelig det er å bli toppidrettsutøver i tillegg til de små marginene. Nå vet jeg fra før av at BBS leverer tjenestene Avtalegiro og Efaktura som er gode løsninger for elektronisk betaling, men dette kunne gjerne vært nevnt i annonsen slik at flere tråder ble knyttet sammen. Jeg synes også at bildevalget er noe dårlig. Det tar en stund før man forstår at dette er et bilde av to konkurrerende skiløpere. Det hadde vært en mye bedre løsning å ha et bilde av en arena med folk og målgang. Jeg må også innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor de må skrive så mye om idrett, når de ikke en gang opplyser om de sponser utøvere.

 

Argumentasjonen i annonsen er ganske klar, og lite er skjult selv om parallellene snakker for seg selv en tid etter at du har lest annonsen. Man generaliserer kanskje litt ved å nesten påstå at utstyret ditt bestemmer om du er best eller ikke. Jeg overdriver kanskje, men man kan dra denne konklusjonen ut ifra teksten. Ellers er det ikke bruk av noen provoserende bilder. Verken erotiske eller uetiske. Reklamen inneholder heller ingen kjønnsroller, og er så å si litt daff på den måten.

 

Jeg tror denne reklamen oppnår de kravene BBS stilte reklamebyrået sitt, men tror på langt nær ikke at denne skiller seg noe særlig ut. På grunn av anonyme farger, for mye tekst, dårlig bilde og et ukjent selskap vil denne reklamen legge seg langt bak i bunken av reklamer. Jeg tror at annonsen kunne vært mye bedre utformet dersom flere av tjenestelogoene til BBS ble vist, de hadde kuttet ut teksten om langrennsski og i tillegg brukt et annet bilde. I tillegg er fargen dyster og gir derfor en litt for dyster tone. Kort oppsummert, en grei reklame, men ikke noe folk legger merke til.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil