Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Matt 18.20

Matt 18.20

Analyse av novellen Matt. 18.20. God karakter.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.06.2000
Tema
Matt 18.20


Temaet i Tor Åge Bringsværds novelle "Matt. 18.20" er hvordan kristne ville taklet at Kristus kom tilbake til jorden som neger. Selve tittelen på novellen er et bibelsitat som er gjengitt i selve novellen. Sitatet lyder; "For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt i blant dem".

 

Novellen foregår en varm sommerdag, det blir ikke fortalt hvor. Forsamlingen blir plutselig vekket av at kirkedøren slår opp. Kirketjeneren forventer at det skal være enda flere dåpsfolk som melder sin ankomst, og blir derfor noe overrasket og brydd da han ser en kullsvart neger i døråpningen. Kirketjeneren hveser til negeren: "Vet du ikke at dette er en kirke for hvite?" Negeren sier ikke et ord, han bare står der og ser tankeløst ut i rommet. Denne noe uinspirerte holdningen fra negeren fortsetter, uansett hva folk sier til han og hvilke gester de gjør. Negeren mottar også et slag i ansiktet. Til slutt må kirketjeneren tilkalle hjelp fra to menn for å få skjøvet negeren ut av kirken. Folk går så etter negeren, for å gi han en skikkelig omgang juling. Negeren har nå fått tårer i øynene, men denne menneskelige funksjon på smerte og mismot fremkaller ingen sympati hos de tilstedeværende. Politiet dukker brått opp, tar judogrep på ham og leder han inn i en politibil. I retten senere blir han dømt for gudsbespottelse, og dømt til døden av en enstemmig jury.

 

I mesteparten av novellen er det en autoral, referende synsvinkel. Vi ser historien i tredjeperson, populært kalt som "en flue på veggen". Forfatteren ser alt som skjer og viderefører dette til leseren ved å bruke handlingsreferat og replikker. Handlingen blir fortalt i kronologisk rekkefølge, og novellen begynner rett i handlingen, uten noen særlig innledning. Det andre avsnittet inneholder imidlertid trekk som kan kalles innledning, og presentasjon (sitat: "Det var en varm dag og en lang preken. Presten var ung og likte å høre sin egen stemme."), så kan vi nok si at denne novellen tar bruk av innledningstypen som kalles "in medias res", dvs. at man blir kastet rett inn i handlingen. Et unntak fra kronologien er imidlertid helt i slutten av teksten, da bøddelen som ser tilbake på episoden. Bøddelen forteller til sin kone at negeren hadde et dypt sår i hver håndflate, sitat; "Som om noen hadde moret seg med å drive nagler gjennom dem. Stakkars jævel." Med andre ord, dette var Jesus som hadde kommet tilbake til jorden. Når en slik type gjenfortelling er inkludert i en novelle, kaller vi den retrospektiv. Novellen starter rolig, men negeren provoserer folkemassene på en slik måte at handlingen blir bygget opp mot et klimaks. Høydepunktet er da kirketjeneren og hans medarbeidere kaster "Jesus" ut av kirken. Novellens noe overraskende vendepunkt er da bøddelen snakker med konen sin etter henrettelsen. Denne konversasjonen gjør at det går opp for leseren hvem det egentlig var som kom til kirken den dagen, og novellens slutt er slik mange noveller ofte slutter, overraskende. Personene i "Matt. 18.20" er ikke følelsesmessig skildret, snarere tvert imot. Overfladiske skikkelser er involvert, spesielt kirketjeneren og folkene som skjeller ut "Jesus". Det virker som de ikke har noen baktanker med det de gjør. Ingen av skikkelsene endrer holdninger eller identitet under novellens gang. Miljøet er derimot rikt skildret. Vi får vite hvordan været er, hvem som har øyekontakt med hvem ("Øynene flakket ikke, det søkte. En etter en møtte de blikket hans, en etter en vendte de seg bort. Så møtte presten øynene hans, og det ble stille i kirken."). Novellens tittel, "Matt. 18.20" og sitatet fra samme bibelsted som forekommer tidlig i novellen er frampek på at noe kommer til å skje. Bibelsitatet omhandler det faktum at Jesus er der folk er samlet i "hans navn", og hvor er vel et bedre plass for det enn en kirke?

 

Novellen er hentet fra novellesamlingen "Rundt solen i ring" fra 1967, og tatt i betraktning tidspunkt den ble skrevet på er det lett å skjønne hvorfor Bringsværd har skrevet denne novellen. 50- og 60-tallet var tiår der rasisme enda forekom, og Bringsværd vil her behandle den interessante situasjon om hvordan kirkens menn ville taklet det om Jesus hadde returnert som en neger. Hvis personen som plutselig dukket opp i kirken den dagen hadde vært hvit, hadde nok personene i kirken fått større mistanke om at det var virkelig Jesus Kristus som hadde gjenoppstått.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil