Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Planlagt

Planlagt

Svindel med falske sedler.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.04.2006


Dagen var kommet. Dagen som han hadde sett fram til i lang tid. Han hadde forberedt seg godt. Nå skulle han ta steget fullt ut. Han låste den siste kofferten, og la den i bilen. Han satte seg inn og la i vei mot flyplassen. Han hadde beregnet god tid, ingenting skulle gå galt nå. Han satte seg på en benk og tenkte tilbake på det som hadde hendt. Helt siden han planla ranet hadde han forutsett at han måtte vente en stund før han kunne reise. Pengene hadde han lagt på is for ca et halvt år siden. Det ville sett mistenkelig ut dersom en ansatt reiste vekk kort tid etter et stort ran i bedriften. Han kunne ikke glemme uttrykkene til kollegene da de mandags morgen åpnet safen og så at alle pengene manglet.

 

Bedriften hadde lenge hatt økonomiske problemer. Pengene i safen kom fra en stor kontrakt de nettopp hadde halt i land. Den vest- tyske kunden insisterte på å ta det svart, så alt foregikk kontant. Beløpet var utrolige, 5 millioner. Dette skulle redde bedriften fra nedleggelse. Og da de merket at de hadde blitt ranet ble selvfølgelig ikke politiet varslet, og ingen ble pågrepet. Ingen mistenkte den lojale Davidsen, som hadde vært i bedriften i tykt og tynt de siste ti-femten årene. Selvfølgelig lurte de på hva som gikk av han da han annonserte at han ville slutte, syv måneder etter ranet.


 

"Jeg har behov for å komme litt ut" hadde han sagt. "Få litt nye impulser. Jeg reiser til Europa, uvisst hvor."

 

Da var skuespillet fullstendig. Han reiste vekk med et plettfritt rykte. Davidsen måtte bare le. På skolen hadde han middels dårlige karakterer, og ingen trodde han ville drive det lengre enn en elektriker i hjembygden. Men Aksel Davidsen forlot Hamarfest med flagget til topps. Hva ville klassekameratene si om de så han nå? 5 millioner i lomma, og sine beste år foran seg!

 

"Flight sk550 to Madrid is leaving in five minutes."


Han gikk mot rullebanen. Flyet sto klart til avgang. Han gikk inn, og flyvertinnen smilte til ham.

 

"De kan sette Dem ved vinduet der borte" sa hun.
"Mange takk". Han svarte med et høflig bukk, og satte seg ned.

Den lille, svarte stresskofferten slapp han ikke taket i.
En ung gutt satte seg ved siden hans og så litt nysgjerrig på han.
"Hva skal du i Madrid?"
"Jeg har ranet en safe, og nå er jeg på vill flukt fra politiet."
"Veldig morsomt. Jeg skal besøke pappa.

 Han skal ta meg med på Fotballkamp", svarte gutten.
"Det blir sikkert hyggelig”, svarte Davidsen.

 

Gutten fra flyet strålte som en sol da de kom fram til Madrid, en ung mann i 25 årene tok han i mot. Davidsen gikk gjennom sikkerhetskontrollen, og inn i den enorme ankomsthallen. Bagasjen kom drivende på rullebåndet. Han tok av bagasjen og plasserte den på en tralle.

 

Han gikk rolig bort til en kiosk for å kjøpe en pakke sigarer. Han hadde egentlig sluttet for lenge siden, men dette måtte han feire. Sigaren smakte nydelig. Nå var det bare å komme seg på bussen inn til byen.

 

Endelig hadde han lyktes. Han lurte på hvor han skulle dra etterpå. Brasil kanskje, eller Sør- Afrika? Pengene var startkapitalen slik at han kunne få bygget opp en bedrift. Han kunne ikke leve et liv på 5 millioner, men man kom et godt stykke.

 

Vel inne i byen kom han til en bank. Han gikk inn på et toalett og tok ut to tusenlapper fra stresskofferten. Da han kom til skranken så den gamle kassereren på han med en sur mine.

"Hva kan jeg gjøre for deg?"
"Kan jeg få vekslet disse i Euro?"
Hun tok imot pengene og studerte dem nøye. Så ropte hun:
"VAKT!"
"Hallo i luken, hva skal dette bety?", sa Davidsen opprørt.
"Beklager, men disse sedlene er falske."
"FALSKE?", skrek han.

 

Vaktene slepte ham til politistasjonen der han ble utsatt for timelange avhør. Han stod fast på at han hadde funnet kofferten, og ikke ante at pengene var falske. Han merket at de ikke trodde ham. De satte ham i varetekt, og en utsending fra den norske ambassade besøkte ham.

"Så, du har funnet 5 millioner norske kroner du?" Spurte ambassadøren hånlig.

"Hvor fant du dem, sa du?”
"På flyplassen" gulpet han opp.
"Er det greit om vi tar en telefon til din tidligere arbeidsgiver for å få sjekket opp?"
"Neida, det trenger du vel ikke" løy han.
Ambassadøren reiste for å ta telefonsamtalen, men kom ikke tilbake.

 

Av advokaten sin fikk han senere vite at den tidligere arbeidsgiveren til Davidsen var satt under etterforskning for skattesvik og svindel. Davidsen ble lovet mildere straff om han fortalte hvor pengene kom fra. Han tok imot tilbudet, og fortalte hele historien. Likevel ble han dømt til syv års fengsel. Den tyske forretningsforbindelsen var det ingen som hørte noe mer til.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil