Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Norge verdens beste land og bo i?

Norge verdens beste land og bo i?

En undersøkelse viser at Norge er verdens beste land å bo i.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.03.2006


Norge er, ikke bare et av, men faktisk verdens beste land å bo i! Det har i alle fall Human Development Index rangert oss til. Indexen forteller at vi nordmenn er på topp i verden når det gjelder levestandard, utvikling, utdanning og levestandard. Forteller du dette til en nordmann vil man fa et uvitende falkeblikk tilbake som kan drepe! Norge? Landet med lengst skolegang, de klager uvitende om at de er det folkeslaget med flest gullhår i ræva og firkløvere mellom fingra. De fleste elev i dag er mer opptatt av å sende klage brev til skolens administrasjon om de forferdlige stolene de må sitte på dag ut og dag inn, enn å gjøre mer fornuftig arbeid som fører til at ræva blir stappa full med flere gull hår. Dette gjør vi uten å tenke på alle barna som utstråler en indre lykke av å sitte på bakken og lære 2+2!!!

 

Når det gjelder utviklingen inne teknologi i de forskjellige landene, troner Norge nok en gang på toppen. Vi har flest brukere av internett og høy kvalitet på utdanningen innen teknologi, likevel jamrer vi over hvor tregt snegler seg av gårde på skolens pcèr, samtidig som vi jamrer over dette planter vi trygt en neve i pcen slik at den tar kvelden. Hvis man ser på teknologien i en norsk ungdoms hverdag i forhold til en hverdag i Sierra Leon som er på toppen over verden dårligste land å bo i. Norges utvikling er som en geopard i forhold til Sierra Leon. Det bor ca. like mange i Sierra Leon som i Norge. I Sierra Leon finnes det kun 500 mobiltelefoner og enda færre pcer tilkoblet til nettet. Jeg leste på nette om en gutt fra Sierra Leon som ble flyet om hit til Norge for å fortelle Per og Pål om sine opplevelser i Sierra Leon. Han var uvitende om snø, og han nektet og bevege seg ut i den farlige norske natur. Han likte seg bedre inne sammen med fjernkontrollen og cd-spilleren, noe som skulle være med på bilde han skulle ha med tilbake til Sierra Leon. Denne teite hendelsen forteller om at disse menneskene trenger virkelig en utdanning, dette minner kanskje oss nordmenn på at vi nok en gang er heldige som får det vi trenger og ikke trenger. I en del sørlige land er fjernkontrollen et symbol på rikdom og makt.


 

Er vi nordmenn klar over at det finnes personer i verden som har en hverdag helt ulik fra vår? Personene ønsker vår hverdag og vi ønsker dems, vi tenker, slippe skolen, ingen forpliktelser lærdom slik at de kan få en jobb med minste lønn på 150 kr timen, istedenfor 5 kr timen.

 

Det finnes mye urettferdighet, dette fører til at Tellus blir framstilt katastrofal og håpløs. Men der hvor hendelsene ofte skjer har ofte bare 1 av 600 tilgang på nyheter fra verden, detter fører til at de ikke får noen andre innputt fra verden og detter gjør så de bor i sin egen verden. Jeg påstår ikke at de ikke merker lidelser fordi de ikke leser avisen eller ser på tv. Problemer er bare for mange av dem at voldtekt, skyting og flukt er en del av dagen, akkurat som det er for oss, å pusse tennene morgen og kveld. For dem er trygghet en rikdom som kun kongene i verden får oppleve en sjelden gang.

 

For oss her i Norge er det vanskelig å forstå hva som skjer der ute i den stor verden. Fordi vi er vant til en annen hverdag, med fred og harmoni, det mest alvorlige en norsk statsborger har vært borti er vel en slåsskamp der han fikk en blått og et gult øye.. mens andre på samme alder i sør har mistet hele familie av et par kuler som suser gjennom luften uten mål eller mening. Vi har det rett og slett for godt til å bry oss, selv med lang skolegang og tonne vis med utdanninger og medaljer vet vi ikke hva som er best for verden. De i sør som kun har levd på brød og vann hele livet sitt vet det bedre enn oss, men de har et lite problem de har ikke makt eller penger til å formidle dette til resten av verden.

 

Seriøst så tror jeg Kofi Annan, som sa at nordmenn tydeligvis ikke skjønte hvor godt de hadde det, har misforstått. Innerst inne ved roten av hjerte vet vi hvor godt vi har det, Sannheten er at vi ikke klarer å være lykkelige i den hverdagen vi selv har utarbeidet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil