Kvikksølv

Fakta om kvikksølv
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Farge: Sølvhvitt
Kjemisk tegn: Hg
Atom nr: 80
Smeltepunkt: -38,87 *c
Kokepunkt: 356,58 *c

 

Kviksølv generelt

 

Kviksølv er et flytende metall. Kviksølv er blitt brukt til mange ting igjennom årene. Det mest kjente det er brukt til er fyllinger i tennene. Tannleger over hele verden brukte dette farlige metallet. Når de fant ut at kviksølv var så farlig og skadelig hadde de allerede fylt mange høl tenner med kviksølv.

 

Kviksølv ble også brukt i de gamle termometerne som var på 80 tallet og begynnelsen av 90-tallet. Kviksølv skader hjernen og stopper blodet der. Hvis det er sølt kviksølv for eksempel hvis et kviksølv termometer er knust bør man veldig kjapt fjerne alt. Til slutt bør man strø over med svovelpulver som reagerer med kviksølv. Kviksølv forekommer også i naturen. Forurensede bekker kan ofte inneholde kviksølv. Når dyr drikker av vannet første gang får de litt kviksølv i seg , men de merker ingen ting. Kviksølvet legger seg i blod årene og sirkulerer rundt i kroppen sammen med blodet, derfor kan du aldri få kviksølvet ut av kroppen. Når dyr får i seg mye kviksølv dør de av forgiftning. Blodet stanses pga. kviksølvet som gjør det for tjukt til å renne igjennom kroppen. Kviksølv forekommer sjeldent i luft pga. den høye temperaturen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst