Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Oppgave om komponisten Mozart, som tilhørte klassisismen. Tar for seg Wolfgangs barndom, oppvekst, musikk, komposisjoner mm.
Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.29

Vi kaller han for Wolfgang Amadeus Mozart, men han ble døpt Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilius Mozart. Han ble født i Salzburg i Østerrike i 1756. Wolfgang var en av syv søsken, men det var kun to av de som vokste opp. Mozart selv og hans eldre søster Maria. Hun var også et talentfullt lite barn.

 

Mozart startet allerede som fireåring med å spille piano og det var i grunn her hans karriere startet. Mozart blir sett på som en av musikkhistoriens betydeligste komponist. Og det var kanskje ikke så rart når han i 6-7 års alderen skrev helt feilfrie, originale komposisjoner.

 

Leopald Mozart, Wolfgangs far, var en berømt fiolinist. Han tok med sine to barn på en Europa- turné. Wolfgang var bare seks år gammel da de la ut på denne reisen. De vendte nesen hjemover da han hadde fylt 12. De var blant annet innom Brussel og Paris. Under Paris besøket skrev han sin første betydelige fiolinsonate. De havnet også i London, der ble de værende i 15 måneder. Europa- turneen var en suksess: Alle elsket Mozart sitt klaver, fiolin og orgelspill. Mozart var av den typen som likte å improvisere fingerlett over tangentene. Så hørte man et stykke, var det ikke det samme andre gangen.

 

I november 1769 ble Mozart utnevnt til hoffkapellmester i Salzburg, en ulønnet tittel. Han var altså bare 13 år da han fikk denne jobben. Rundt år 1773 gikk han lei av Salzburg. Han så ingen nye muligheter der. Derfor dro Mozart og hans mor ut i verden. Faren måtte være igjen i Salzburg for å spille i byens orkester. Turen gikk til München og Mannheim. Han skrev i et brev til sin far; At det var gode studietilbud her, og at han valgte derfor å være her litt til, men i virkeligheten var det den 15 år gamle Aloysia Weber som fikk han til å bli. Mozart hadde funnet den store ”kjærleiken”.

 

Etter mye flytting fram og tilbake til jobben ved hoffet i Salzburg, flyttet han til kjærestens familie i Wien. Men etter kort stund giftet Aloysa seg med en skuespiller, han hadde visst ikke funnet kvinnen i sitt liv. Men Mozart så lyst på livet og fortsatte med sine vakre komposisjoner. Men den som skulle bli kvinnen i livet til Mozart var Aloysas søster, Konstanze Weber.

 

Han studerte også tradisjonell kirkemusikk i Bologna i sin ungdomstid.

 

Han reiste til Wien for å fornye kontakten med wienermusikken. Da inspirerte symfoniene til Joseph Haydn han til å skrive flere musikk stykker.

 

Han døde i 1791, og i det siste tiåret dalte hans popularitet, og det gjorde at han slet økonomisk. Færre og færre kom til hans konserter. De syntes det ble for kompliserte og vanskelige verk. Mange av hans siste komposisjoner ble ikke engang fremført. Men under denne tiden skrev han operaen: ”Così fan tutte”, og den la publikum merke til. Også hans siste turer til utlandet gav lite utbytte. Men selv om han bare ble 36 år, rakk han å skrive over 600 verk.

 

I Mozarts fødeby, Salzburg, ble det i 1841 grunnlagt stiftelsen Mozarteum, med museum og høyskole.

 

Mozarts skapende virksomhet kan deles inn i tre perioder:

1. Hans læreår. Han tok imot musikalske inntrykk. (Perioden varte fra 1762-1774.)

2. Den perioden han stabiliserer seg og ”pynter” på sitt musikalske uttrykk. ( 1775-1780.)

3. I den 3. perioden oppholder han seg i Wien. Hans musikk henter næring fra andre dyktige komponister. Verkene hans får en større grad av individualitet.


Vingespennet på hans komposisjoner strekte seg bredt; Konserter for fløyte, klarinett, fagott, horn, fiolin og klaver, fiolin. Og klaversonater, kvartetter, kvintetter, symfonier, serenader, kassasjoner, divertimenti, operaer, messer, mottetter, arterier og sanger.

 

Særlig disse operaene har merket seg:

– ”Figaros bryllup”

– ”Tryllefløyten”

– ”Don Giovanni”

 

De største mesterverkene: de fem siste operaene  

Le Nozze di Figaro = Figaros bryllup

– Cosi fan Tutte = Slik gjør de alle

– Die Zauberflöte = Tryllefløyten - singspiel

– La Clemenza di Tito

Don Giovanni = Don Juan


Kilder:

Cappelens Store Norske

www.media.uio.no

www.daria.no/skole

www.barum.folkebibl.no

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst