Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kommunikasjon i vårt samfunn

Kommunikasjon i vårt samfunn

Positive og negative sider ved kommunikasjon.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.03.2006

I denne oppgaven har jeg tenkt til å ta for meg kommunikasjon i vårt samfunn. Hva som er negativt, og hva som er positivt, og samfunnet vårt når de! Fins det egentlig noe positivt ved disse tingene?

 

Fins det egentlig noe negativt? Jeg blar opp på første sida av bladet. Det er bilde av ei pen, ung dame, hun har blå nydelige svære dådyr øyne. Ganske lys i huden, men ganske pen. Hun har kjempe fin hud, hun har ingen kviser, og har helt ren huden. Hun reklamerer for Loreal .”Sjokk”, sier jeg til meg selv. Det står også ved siden av at med denne får man perfekt hud. Ja skal man ha perfekt hud? Skal man ikke kunne ha noe negativt ved seg lenger?

 

Jeg vet av erfaring av dette ikke er sant, før de legges ut i bladene, blir bildene tatt inn på data og manipulert. All stygg hud blir fjernet osv. Og med alle jentene som viser undertøy blir store hofter fjernet, man skal ikke ha altfor små/store pupper heller. Jeg har sett dette på data. Men det er jo ikke alle som vet dette, de har disse kjendisene og folkene i blader, som kjendiser.

 

Og fortsatt koster alt det undertøyet penger. Penger er makt- når det gjelder reklame også. De som har mye penger, kan kjøpe god reklame, mye reklame. De som har mye reklame, får mye penger. Reklamen selger, og det ser vi jo. Pga de ser personene, og produktet skal være så fantastisk.

 

I avisen, på tv, er det er alltid pene mennesker som står der, og selger til oss.. Og vi tror på det. Vi kjøper det. Hadde vi kjøpt akkurat den leppestiften, eller den parfymen hvis ikke det sto en pen dame eller mann der?

 

Hadde vi f. eks kjøpt Paris Hilton parfymen vis det ikke var akkurat henne. En kjempepen, høy jente med blå øyne. Alle jenters drøm å se sånn ut. Man kunne dødd for å se ut som henne.

 

Det er visst sånn det har blitt i dag, etter hvordan personene ser ut. Jeg må si selv, jeg tror ikke jeg hadde kjøpt akkurat den parfymen til Paris Hilton hvis det hadde stått ei dame med svære vorter, masse kviser, og fett hår. Så jeg må si jeg er ganske med på det selv. Men det er sånn med alle. Utrolig dårlig egentlig.

 

Men det er tydeligvis noe folk er avhengige av. Selgerne bestemmer hva vi skal kjøpe. Det samme gjør moten. Vi ser på tv, der ser vi hva kjendisene bruker, ja hvem vil ikke gå i kjendisklær? Dyre moteklær? De fleste vil jo gå med det som er mote, se tøffe og kule ut. Man er på en måte ikke kul hvis man går med moteklær, men har man sin egen stil da?

 

Det meste som finnes på reklame, og sånt er dyrt. Man finner det meste av dyre ting. Det er kommunikasjon ut til oss, vi som skal kjøpe tingene, og det må være perfekt for at det skal selge til oss. Men det er fortsatt ett lite press.

 

Men er det bare negativt med reklame egentlig? Vi finner masse legemidler, som er viktig i samfunnet vårt å ha. Vi finner masse tilbud på ting vi trenger for å overleve. Hva hadde skjedd hvis vi ikke hadde reklame? Da hadde vi nesten ikke visst om noen kles butikker, og andre hjelpemidler, og ting som vi trenger her i samfunnet vårt. Men samtidig finner vi også sjokolader, og annet godteri også, som øker lysten til spesielt barn. Med å spise godteri. Spiser man for mye av det blir man tykke. De fremstiller det som kjempe godt, og at det er bare å kjøpe det. Det blir igjen penger, penger penger!

 

Neste side står det bilde av en helt flunkende ny mobiltelefon. ”tilbud” står det. 3500 kroner, uten abonnement. Penger, penger! Er det egentlig sløsing med penger? Jeg vet ikke hva jeg syns jeg, for man blir sittende inne og maile til folk som sitter ved siden av hverandre, man sender melding i stedet for å ringe og ta en hyggelig telefonprat. Men det er også koselig, og bra å ha mobiltelefon.

 

Man kan snakke masse med venner, også føler man at man har med vennene sine overalt. For man kan sende melding til vennene sine. Jeg tror det koster 60 øre eller noe. Det blir dyrt etter hvert. Selv om det høres lite ut. Det har jeg i hvert fall veldig stor erfaring med. Men det koster en haug av penger, og vennene sine trenger man jo ikke hele tiden? Gjør man vell? Man må kunne klare seg uten de en liten stund? Det er ett lite tidsfordriv å da. Men det er fortsatt kjempe koselig med mobil. Og man kan ringe til hvem som helst. Mobil kan også være skadelig, det kan ødelegge hjernen, men stopper det ungdom i dag? Det virker ikke sånn. Ungdom bruker flere 1000 kroner, som kommer på mobilregninga i måneden. Og vær gang det sendes mld eller ringes, sendes det signaler inn i hjernen, som kan ødelegge. Det er masse reklame på dette på tv, pene mennesker blir fremstilt og går gjerne og snakker i den på reklamen, viser sitt fineste smil, også er det liksom en reklame. Det syns jeg blir så teit. At mobil er dyrt, er helt på trynet for å si det rett ut, det syns ikke jeg er så bra. For alle trenger en mobiltelefon, hvis man skader seg, er langt oppi fjellene. Også har man ikke penger til den. Jeg er temmelig lei reklame, mobiler, og alt det. Det er egentlig unødvendig men trenden gjør så vi lissom må ha det. Har du ikke mobil er du ikke kul i det hele tatt. Da syns folk nesten at du er litt rar.

 

Men følger du moten, du er jo egentlig ikke så kul da heller. Da er du lik alle andre. Og det er ikke artig, hvis 1000 av andre mennesker har likt akkurat deg?

 

Men det er veldig kjekt med mobil, for du kan spille hvis du kjeder deg, ringe noen, man kan sitte og holde på med kalenderen. Det er masse moro, man kan gjøre. Det er bra kommunikasjon. Eller er det? Folk bruker ikke beina lenger omtrent. De sitter hjemme og mailer til naboen, og spør hva personen gjør, i stedet for å gå over å si: ”hei, driver du med da?”

 

Jeg blar noen sider fremover, kommer til tegnespråk. En dame, som forteller om utviklingen av tegnespråk. Hvordan dette har utviklet seg, og jeg er enig med det hun skriver. Hun skriver at det har utviklet seg stort Det er enda flere som lærer seg det nå, og det er flott at det finnes flere språk, og i alle fall ett for de døve, så de kan snakke med oss også. Som kan det. Det er jo egentlig også teit hvis man har ei venninne som har det, at man må lære seg det å? Men det er jo venninna di, men det går ann å skrive lapper men det blir sikkert litt kjedelig etter hvert. Tegnespråk er artig, og moro. En bra ting å utrykke seg på. De døve er nok evig takknemlige for at det finnes tegnespråk.  De stumme bruker jo også det.

 

Vi har jo også datakommunikasjon, som brukes veldig mye. Msn, og chatte programmer, date programmer. Det er noe de fleste ungdommer/voksne bruker i dag. Det har blitt mer og mer voksne som bruker msn og chatteprogrammer som egentlig er tillegnet ungdom. Ungdom sitter mer og mer foran dataen, og chatter, med både ukjente og kjente personer. Gjerne møter dem også. Det er jo ikke så skummelt lenger. Her er det også fokus på utseende. Man spør om den andre har bilde, og hvis den er pen/fin snakker man gjerne masse med de. Er de ikke så pene, viker man gjerne litt unna. Det syns jeg er teit også. Det gjør ikke jeg. Jeg liker ikke mennesker som ser på utseende altfor mye.

 

Da kommer vi tilbake til det jeg snakket om reklame. Der folk ser på utseende til personene, om de skal kjøpe ditt eller datt. Ungdommene og de voksne sitter inne hele dagen og natten, og velger sitte foran pcèn i stedet for å fly sammen med andre? Er dette egentlig noe positivt eller er det bare negativt?

 

 Man blir trossalt kjent med mange andre mennesker, som gjør det samme som oss, og det ett bra tidsfordriv, men altså sitte på dataen i stedet for å være sammen med venner? Jeg elsker å sitte på dataen å snakke med andre, jeg føler glede av det. Syns det er artig, og føler en slags trygghet, og det er kjekt hvis man har venner i hele landet sånn som meg. Da kan man sitte å snakke med de, om alt mulig, og føle at man fortsatt har kontakt.

 

Det fins masse bra kommunikasjon som er utrolig bra. Som f. eks øyekontakt. Tenk å deilig det er hvis du er forelska i en, syns en er fin og dere får øyekontakt. Og han gir respons tilbake til deg, og liker deg.

 

Tilslutt vil jeg si:

SLUTT å bruk pene, perfekte flotte mennesker i alt som er, det gir dårlig selvinnsikt på oss selv, og man får dårlig selvtillit av det. Fordi man ikke ser sånn ut så er det bare plastdokker som står og reklamerer, etter all manipuleringen. Det er ikke personene som først ble tatt bilde av!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil