Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Øst er best!

Øst er best!

Morsom tekst skrevet av en utlending som klarer å skrive norsk.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.03.2006

Oslo by eller tigerstaden, her er det folk fra alle mulige rare land, folk med forskjellig kulturer og religioner, dette har de fleste av oss Oslo borgere kjennskap til, men Oslos ungdom i dag har flere meninger om Oslo som en fargerik by. Oslo er faktisk delt i to soner: øst for middelklassen ”gangster” og ”getto” kortere sagt slummen, men vestkanten derimot er for rike ”sosser” med de store husene og dyre merkeklær.

 

I helgene går gutta boys fra østkanten på de mest Schpaa festene i Groruddalen, for å kjekke opp kæbene, med skikkelig ”Bling Bling”, og heftig G-unit stil og Yankee kaps. Og i mens de Keege guttene fra vest gjør seg klare for å dra på party, går gjennom alt slags skjønnhetsprodukter og hudkremer, rosa klær, pannebånd, stelle det halvlange håret med den dyreste geleen i markedet, noen liter parfyme, men det mest viktigste for gutta i vest er pappas visa kort.

 

For å ikke snakke om søndager, de kjedeligste dagene som eksisterer, øst gutta står opp, blakke etter lørdags festen, men heldigvis er det en femti lapp i baklomma som overlevde lørdagen, men den går til en kebab. Og her er vestkant gutta ” heldige”, har dem ingen penger igjen, så fungerer pappas eller mammas kredittkort som den beste løsningen, pappa betaler alt, til og med søndagens Kafé besøk med ”venninner”.

 

Gutta i vest må være ordentlige barskinger for å krysse grensen til den andre bredden for å få tak i litt dop, for her i øst er det beste dopmarkedet, vi kan si det slik at gutta i øst er så snille at de kommer helt ned til grensa ” Akerselva” for å få solgt sine varer for høyest mulig pris, og denne jobben er risikofull, blir man tatt så går alle ” Amsterdam”-drømmene i vasken. Men jobb må man ha, i øst er de fleste foreldrene ikke fult så rike at de klarer å dekke alle behovene til ungene, derfor må barna jobbe litt for å klare seg selv, altså dopsalg, jobb i Rema 1000, men noen tøffinger velger den lette veien, ran og innbrudd i den andre bredden vest, her er det alt mulig, til høy pris, med litt arbeid etter kl 12 om natta så er månedslønna garantert.

 

I vest er det så få politifolk og det bidrar til arbeidsforholdene blir ganske gode, ingen kamphaner som tør å forsvare området sitt der heller. Men dessverre ødelegger teknologien alt for de arbeidslystne gutta fra øst, kameraer og alarm overalt, man skulle ha trodde det var Norges bank men det er bare en vanlig riksmannsvilla i vestkanten.

 

Uansett kultur og hudfarge forskjell så er alle gutta i øst enige om en ting, det er at de har det best, foreldrene deres trenger ikke slite og jobbe, sosialhjelpen fikser alt, for å ikke snakke om trygden, her er det snakk om å leve på bekostning av vestkanten, rikingene jobber og betaler skatt, mens i øst lever de av vestens skattepenger i form av forskjellige statsstøtter.

 

Man legger merke til at den offisielle sporten i øst er jo fotball, men hva skjer om vinteren? Nettopp det er jo få av østkantungdommene som driver med vinteridrett, det fleste her har jo ikke sett snø før, og snøhat viruset klarte disse utlandske ungdommene å dyrke i den norske ungdommen, å gå på ski i øst er ute av stil, den sporten er hvitmannssport, men vesten klarer å påvirke Østen på flere måter, man kan jo treffe en innvandrer fra Tøyen som pakker ting og tang i skiboks på bilen, man skulle ha trodd Ali er klar for å dra på hyttetur, men tro meg brur det er ikke ski inn den, det er frukt og grønsaker som skal på plass i neste morgen, som Ali må ta seg av.  

 

 

Kilde

http://www.daria.no/skole/?tekst=5572

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil