Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Astrid Lindgren (1907-2002)

Astrid Lindgren (1907-2002)

Biografi av den svenske forfatteren Astrid Lindgren.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.02.2006

Astrid Lindgren kom til verden 14. november i 1907. Hun ble født og oppvokst på gården Nâs som var like ved Vimmerby i Småland. Astrid var det andre barnet i familien. Etter hvert fikk hun to yngre søsken. Hennes far, August Ericsson, var bonde. Astrid Lindgren hadde en meget lykkelig og trygg oppvekst. Nesten akkurat som barna i Bakkebygrenda. Astrid vokse seg stor og det gjorde søsknene hennes også. Astrid Lindgren utdannet seg til sekretær og fikk jobb på et kontor. Hun giftet seg og fikk to barn; sønnen Lars og datteren Karin. Forfatter drømmen hadde hun ikke tenkt på. Men hun fortalte eventyr til barna sine hver kveld. På 1930- tallet skrev hun to fortellinger for et magasin.

 

En kveld da Astrid satt ved sengekanten til datteren, bad Karin om at hun skulle fortelle et eventyr om Pippi Langstrøme. Karin fant på navet akkurat da, og Astrid begynte å fortelle.  Siden det er et så merkelig navn, ble også jenta ganske merkelig. Etter noen år fant Astrid Lindgren ut at hun ville prøve å skrive en historie om Pippi. Hun sendte fortellingen inn til et forlag. Og akkurat som tenkt fikk hun fortellingen i retur. Men mens hun hadde ventet, hadde hun rukket å skrive enda en bok. For nå hadde hun fått skrive lysten, og syns det var veldig gøy å skrive historier!

 

Astrid skrev ungpikeboken ”Britt- Mari lâtter sitt hjerte”. Den sende hun inn til barnebokkonkurranse i 1944, og hun vant faktisk andre premie.

 

Året etter hadde forlage enda en ny konkurranse om beste barnebok. Astrid Lindgren sende inn en ny versjon av pippi historien og vant første prisen! Pippi Langstrøme ble en ny epoke i barnebokverden! Pippi var ei vill jente som bodde alene i et hus sammen med apen og hesten sin! Hennes mor var død og hennes far var sjørøver ute på det blå hav. Pippi kunne tillog med løfte sin hest! Pippi var rett og slett gal. Astrid Lindgren ga ut enda to bøker: ”Pippi Langstrømpe går om bord” og ”Pippi Langstrømpe går til sjøs”.

 

Astrid Lindgren ble en mester innenfor de fleste typer sjangere. Mesterdetektiven Blomkvist, gav Astrid Lindgren en delt førstepris i en konkurranse om beste detektivbok for barn i 1946. Hun lagt også tre fortellinger fra livet på landet, og den første av disse bøkene er ”Alle vi barna i Bakkebygrenda.” Astrid Lindgren ble svært kjent og hun hadde stor betydning for barnelitteraturen. Hun begynte også å jobbe for et svensk forlag. Astrid var flink til å skrive både barn, unge og voksende leste bøkene hennes. Astrid tolket barnas situasjon i den morderne verden. Der spørsmålene er liv og død, godt og ondt, mot og redsel.

 

Hun var flink til å skildre det trygge, lekende barnet, men også de farene som lurte bak en busk. Men mest var hun opptatt av det ensomme barnet, som søkte kjærlighet og bekreftelse og skaper sin egen fantasiverden.

 

Astrid Lindgren er en flott forteller for barn og egentlig for voksende også. I tillegg til mange barnebøker, har hun skrevet essays, noen bøker som retter seg mot voksne, flere bildebøker og film- og teatermanus. Til sammen er cirka 40 filmer laget på hennes bøker. Hun har også skrevet sanger som det er satt melodi til.

 

Astrid Lindgren døde 28. januar 2002.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil