Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Alessandro Volta (1745-1827)

Alessandro Volta (1745-1827)

Biografi om Alessandro Voltas liv og hans oppfinnelser.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.02.2006

Alessandro Volta ble født 18. februar 1745 i byen Como i Italia. Familien hadde økonomiske problemer, og i tillegg døde tre av hans åtte søsken som spedbarn. Volta var omtrent 7 år da faren hans døde. Så det ble Voltas onkel som var tok seg av utdannelsen hans. Han fikk trolig den første opplæringen hjemme, men da han var 15 år ble han sendt til byens jesuittskole for å studere filosofi og jus.

 

<bilde>
På 1760- tallet var hele Europa fascinert av elektrisitet, også Volta interesserte seg, og begynte å eksperimentere. På grunn av sine vellykkede oppfinnelser, ble Volta forfremmet til professor i fysikk ved den kongelige skolen i Como i 1775. Senere fikk han en tilsvarende stilling ved universitetet i Pavia. I 1795 ble han rektor der.

 

Alessandro Volta regnes som en av de største og dyktigste forskere av sin tid. Han konstruerte det første elektriske batteriet (voltasøylen) som leverte stabil elektrisk strøm. Denne oppfinnelsen var den første tilgjengelige stabile strømkilden. Det samme prinsippet blir fortsatt brukt i batterier i dag.

 

I 1800 ble Volta invitert til Paris av Napoleon for å demonstrere søylen sin. Han ble belønnet av keiseren med gullmedalje og pensjon. Han fikk også tittelen ”greve”.

 

<bilde>

Selv om Volta kom fra en religiøs familie, levde han ikke asketisk. Det blir sagt at han var en stor og kraftig mann, som forsto mye om kvinners elektrisitet. I følge biografiene hadde han en lang kjærlighetsaffære med en berømt sanger, Marianna Paris. Men hans religiøse brødre, hele familien hans og selve keiseren aksepterte ikke ekteskapet, fordi et yrke som sanger ikke hadde noe godt rykte. I stedet giftet han seg med Teresa Peregrini, som var en rik, 20 år yngre kvinne. De fikk et lykkelig ekteskap. Deres tre sønner var Voltas stolthet og glede.

 

Volta hadde et bemerkelsesverdig øye for detaljer. En gang da han rodde med venner på Lago Maggiore, stakk han en pinne ned i gjørmebunnen og så at det steg bobler opp til overflaten. Han fanget gassen i en flaske og begynte å studere dens egenskaper. På denne måten oppdaget han gassen metan.

Volta gikk av med pensjon da han var 74 år og bodde da på godset sitt i Como der han døde i 1827.

 

 - Enheten til elektrisk spenning fikk betegnelsen volt for å ære han.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil