Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Pingvinenes marsj

Pingvinenes marsj

Filmanalyse fra den imponerende dokumentarfilmen "Pingvinenes marsj".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.02.2006
Tema
Filmer

I dokumentarfilmen ser vi keiserpingvinens vandring i Antarktis. I flere uker uten mat og måneder trossser de den polare vinteren for å at arten ikke skal dø ut.

 

I Antarktis parer de seg og må sørge for å overleve med avkommet i opptil 80 minusgrader. Barna beskyttes fra å fryse i hel i poser i foreldrebuken. Etter fødselen går hunnene tilbake til vannet for å for og fylle magen sin med fisk og skaffe mat til hverandre, mens hannene varmer barnet gjennom vinteren. Etter at hunnene er tilbake, går hannene til vannet, mens hunnene må beskytte barna mot De største farer, som er enten at rovdyr som kjempepetrell og leopardsel eller stormer som blåser hele tiden. For at alle skal klare seg så må pingvinene stå sammen for å overleve. Hvis ”foreldrene” er så uheldig å mister egget på isen og det ligger der i ca 10 sekunder så er sjansen for at pingvinen lever veldig liten. Trekvart år etter at vandringen begynte, går de voksne pingvinene fra ungene sine, som er blitt store nok til å finne mat på egen hånd. Etter fire år begynner de selv vandringen tilbake til det stedet der de engang ble født.

 

<bilde>

 

” Pingvinenes Marsj ” er blitt en bestselger i USA. Som de sier: En helt enestående dokumentarfilm gir innblikk i ett av naturens mest dramatiske «eventyr».

 

Hvem har laget filmen:

Det franske filmteamet ledet av Luc Jacquet, har under de mest krevende værforhold tatt opptak i 13 måneder om keiserpingvinenes kamp for livet.

 

Flere bilder:

<bilde>


<bilde>


<bilde>


<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil