Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Islam

Islam

Oppgave om Muhammed og islam.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.02.2006
Tema
Islam

Muhammed sitt liv:

Muhammed sitt fulle nav var Muhammed Ibn Abd Allah. Muhammed ble født ca. 570 i Mekka. Meka er en viktig handel og pilgrimsby for karavanehandlerne på den Arabiske halvøy. Mekka er også den mest hellige byen i islam.

 

Muhammeds åpenbaringer, profetgjerninger og kamper

Muhammed fikk et kall som profet på 610. Muhamed hadde også en åpenbaring i i en hule ved fjellet Hira, i følge tradisjonen. Der møtte han engelen Gabriel og fikk enda et kall for å være Allahs sendebud. Muhammed henvendte seg til sin stamme Querish. Muhammed talte om en gud som straffer og belønner mennseker, og sa at dommedag var nær! Muhammed møtte motsand hos sine stamfedre men vant tilhengere først hos de fattige.

 

Motstanden i Mekka førte til at Muhammed takket ja til en inbydelse fra byen Jathrib. Noen av tilhengerene hans hadde gjort han kjent der. Etter at Muhammed kom til byen Jathrib, ble byen kalt Medina, profetens by. Sånn startet Islams tidsregning.

 

Muhammed døde i Medina.

 

Billedforbud:

I Islam er det en streng lov. Billedforbud. Derfor har jeg ikke bilder av Muhammed. F eks når noen printet karekatur av Muhammed ble folk sinte i Islamsk troende land. Derfor har det blitt store demonstrasjoner, flaggbrenning, ambasadebrenning og draps trusler.

 

Koranen

Koranen er guds åpenbaring til menneskene. De åpenbaringen Muhammed fik fra 610 til 632 da han døde ble skrivet ned i Koranen, etter at han hadde død. Hvis man skal lese boken må man behandle den med respekt.

 

Hvis du skal lese Koranen må du vaske deg og lese den i et rent rom. Når Koranen ikke leses skal den bli pakket inn i noen F eks en tøy bunt og legges over alle de andre bøkene. En person som  lærer Koranen utenatt kalles en Hazif. En Hazif er veldig høyt respektert person.

 

Koranen består av 114 kapitler(Suraer). Den er ordnet slik at de lengste kapitlene kommer først og kortere og kortere. Med utakk av bønnene som står helt fremst i boka. For muslimer er Koranen Guds ord en kopi av en himmelsk bok sendt til Muhammed via openbaringer.

 

Koranen består av prosa og poesi.

 

Sunni- og Shia-muslimer:

Den største splittelsen er mellom Sunni- og Shia-muslimer. Shia-muslimer kom på 600-tallet, de mener at Muhammeds feter Ali, var profetens retmessige følger. DE fleste muslimer godtok ikke dette, derfor er det bare 10% som er shia muslimer i dag. De tror at det har vært 12 immaer, og den siste immaen ikke døde, og at han vil komme tilbake for å gjenopprette rettferdighet. Den viktigste shia-gruppen er Tolv-sekten som har vært statsreligion i Iran siden 1501.

 

Etter at Muhammed døe valgte noen av hans tilhengere Abu Bakr. De tilhengerene som valgte Abu Bakr kalles sunni muslimer. Sunni muslimer utgjør i dag 90% av alle muslimer. Sunni muslimer mener at stillingen kalif, het Umar, og nestemann der igjen het Ali. Derfra går det ingen direkte linje til nestemann, og forskjellen mellom shia- og sunni-islam ble tydeligere.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil