Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fra røyksignaler til tekstmeldinger

Fra røyksignaler til tekstmeldinger

Oppgave fra skrivedag i norsk.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.02.2006

Det var tidligere mye vanskeligere å få tak i noen til hvilket som helst tidspunkt. Tungvindt var det også. I dag kan vi bare trykke på noen knapper, så har vi kontakt. Er denne utviklingen innen kommunikasjon positiv eller negativ? Kommer den til å stoppe eller bare fortsette helt til vi har erstattet all fysisk kontakt med elektronisk kontakt?

 

Tenk deg å måtte gå til personen som bor 200 meter lenger borti gata. Jeg regner med at du hadde sendt denne personen en SMS, ikke gått. Før i tiden måtte de gjøre nettopp dette for å få tak i en person. Og hvis det var lengre avstander, så sendte de brev. Høres kanskje helt absurd ut? Vi skriver jo brev den dag i dag, men denne kommunikasjons metoden dør mer og mer ut. Selv synes jeg det er veldig koselig å få brev i posten, som er håndskrevet. Det er en smule mer personlig enn en SMS eller noe som er skrevet på dataen.

 

La oss tenke oss enda lenger tilbake i tid, da de brukte røyksignaler og morsekoder. Jeg kunne aldri tenkt meg å ha vært indianer for mange hundre år siden. Selv om det var lettvindt da, å fyre opp ett bål og få kontakt med resten av indianerne, så syns jeg rett og slett det hadde blitt for mye stress for å gi en liten beskjed. I tillegg måtte jo den andre også gjøre det samme for å svare.

 

Telefonen er en fin ting. Men det var ikke før i 1876 Alexander Graham Bell fikk patent på oppfinnelsen sin. Folk syns den var unødvendig og det var kun de rikeste som hadde råd til telefon i starten. Nå lurer vi på hva vi skulle gjort uten den. Ja, vi har til og med bærbare telefoner som til alle tider ligger i lommene våre. Det stopper ikke her. Mobilene blir oppgradert og bedre for hver dag som går. Jeg husker at jeg i år 2000 ble fortalt at i 2005 skulle du kunne se den du pratet med, at telefonene ble til kameraer. Nå finnes det 3G-telefoner. Det vil si at når du ringer kan den du prater med se deg og du se den. Jeg syns rett og slett det er litt skummelt.

 

Vi har lenge hatt datamaskiner med webkameraer, som vil si at du kan se den andre over nettet, og hvis du har mikrofon kan dere også prate sammen, gratis. Men jeg syns ikke det er like revolusjonerende som mobilkameraer som filmer deg imens du prater.

 

For en mange tusen år siden skrev huleboerne (også kjent som Neandertalere og Cro-magnon) på hulevegger og fortalte det de hadde å si gjennom tegninger. De lagde kart og tegnet historier. Da kunne hvem som helst se hva som sto, på samme måte har vi Internett. Det er jo helt utrolig hva du finner på Internett, jeg kan gå inn på en avis sin nettside og der finner jeg masse reklame og nyheter. Dette kan hvem som helst gå inn å se på. Du kan kjøpe det du trenger gjennom Internett, du kan få med deg hva som skjer rundt om i hele verden eller du kan underholdes.

 

Mennesket har hatt en eksplosiv utvikling innenfor kommunikasjon. Vi har gått fra store telefoner som du bærer i ryggsekker, til små hendige elektroniske mobiltelefoner, som kan opptre både som kamera, mp3-spiller og videokamera. Dette er bare innen de siste 100 årene.

 

Jeg håper at vi ikke blir et totalt interaktivt samfunn. Jeg håper at vi beholder litt av de gamle skikkene, som å sende hverandre brev og å gå på besøk til hverandre. Tenk hvor dumt det hadde vært om vi skulle hatt ”cyber-besøk”, at man besøkte hverandre på nettet. Det eksisterer jo faktisk nettsamfunn, som på en måte går ut på det, men ikke i så stor grad.

 

Utviklingen må vel fortsette, men kommunikasjonen mister bare mer og mer av sitt personlige preg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil