Våre elskede lærere

Et kåseri om lærere, og hvordan de fryder seg over elevens smerter. Enjoy!

Tentamens oppgave til jul i 10.klasse.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.02.01
Tema
Lærere

Noen har det skikkelig gøy når de hopper ned fra et tak, bare for å få vondt. De koser seg i smerte. Og det kuleste som skjer er jo at man brekker alle ben og blir invalid for resten av livet. Det er også kjempe morsomt å se at kameraten din, som du nettopp har skutt med ”paintball pistol” ligger og vrir seg i endeløs smerte. Dette kalles visst for ”jackass”

 

Andre finner det morsomt å sitte og argumentere og diskutere, bare for å krangle litt. Jeg har flere ganger opplevd dette i kinosalen. Man kommer inn i salen, setter seg ned med popkornet sitt, og ser på reklamen før filmen begynner. Så er det en eller annen idiot bak som sitter og krangler om totalt unødvendige ting. Som for eksempel at man sitter for langt bak/foran/til siden, men det er jo ens egen feil. Hvis man er der for å se en romatisk film, er den beste starten man kan få at en eller annen kar baki der sitter og babler i ett kjør.

 

Andre synes det er fryktelig skøy å hoppe ut fra et fjell, eller for så vidt et fly. Selvfølgelig har de en diger sekk med en pose inni(fallskjerm) som skal redde dem fra å bli smadret som fluer på en bilrute.

 

Mens lærerne derimot, de har helt egne tanker om hva som er gøy. Disse overraskelsesprøvene de noen ganger kommer med, virker det som de morer seg godt med. La oss si, du sover dårlig en natt og kommer litt sent på skolen morgenen etter, får en anmerkning, setter seg ned og får i tillegg en lekseprøve midt i tryne! Det er trippel uflaks det, eller kinderegg med tre overraskelser! Da koser du vettet av deg da tenker jeg! Du blir så hoppende glad, at du danser rundt i ring. Jada, dette skal bli moro! For du har jo lest masse denne uken, og månen er en blå Jarlsbergost!

 

Så setter du i gang med prøven da, og finner ut at det går strålende, du skriver side opp og side ned om det du trodde var så enkel. Når det er 7 minutter igjen av tiden kikker du bort på oppgave arket igjen. Der sto det ikke ”Fortell om Pluto” som du var overbevist om. Neida, der sto det jo seff Platon! Da er det morsomt å være halvtrøtt og fått en anmerkning fra før av. Det gjør liksom starten på dagen så veldig mye bedre. Du river deg i håret og krøller sammen arket til en artig, liten ball. Og like før du skal kaste denne ballen i søppeldunken, hører du den mørke og grusomme stemmen ”Nå har dere 2 minutter igjen, før dere må levere”

 

Det er bare og sette seg ned, å skrive for harde livet. For denne prøven kommer sikkert til å trekke snittet ditt opp, helt sikkert… Du makter og skrive et langt og innholdsrikt svar på omtrent 1,5 setning, før læreren kommer bort til pulten din og river til seg arket med et spydig smil.

 

Lærerne virker å kose seg med å gi oss lekser også! Ingenting er som å ha 7 ting på en uke, det er kos det. Vi ungdommer har lyst til å tjene penger, med mindre man er fra Holmenkollen og har ræva full av penger da, men da er det veldig vanskelig å få denne jobben inn i tidsplanen, hvis man har lekser opp til haken! Gamle folk sier jo alltid at vi er ”glasurgenerasjonen” og er bortskjemte som fy, men hvordan i granskauen skal vi klare å tjene egne penger, når man har så mye lekser? Mulig dere tror det, men vi er faktisk ikke blekkspruter assa…

 

Det er jo også en del snakk om at gjennomsnittlig vekt på ungdommer har økt mye siden 90-tallet. Men med mye lekser, ingen jobb og dropping av treninger blir det jo innmari vanskelig å holde seg i form da! Hele 2 timer i uken er satt av til gym/sømming i 10. klasse. Det er nok til å forbrenne i overkant av ett potetgullflak det. Ikke verst..

 

Tilbake til lærerne, de elsker jo som sagt å se oss lide. Dette med utsettelse for sykdom og lignende er jo fryktelig vanskelig å godta. Noen lærere tror virkelig at vi klarer å ligge hjemme i sengen med 40 i feber og skrive en 4 siders stil som skal leveres om 2 dager. Prøver man seg med denne unnskyldningen får man den megakoselige tilbakemeldingen ”Du har hatt god tid på denne oppgaven, du må ikke gjøre alt i siste liten” Nei, man MÅ ikke, men hva om man liker det sånn da? Hva du man har gode erfaringer med det, at man jobber bedre under press? Det må da være vårt eget valg…

 

Noe av det koseligste en elev kan oppleve er jo disse spydige kommentarene noen av lærerne kommer med. Hvis man er litt halvstresset, og har 2 timer på å levere noe, så sier du ”Tror du at du kan hente noen av de bærbare pc-ene? Skal levere noe i engelsk skjønner du..” Da er det artig å få høre dette ” Nå har jeg nettopp gått opp den lange trappen på hele 15 trappetrinn så det kan du glemme. Jeg har hatt en lang og slitsom dag med 3 undervisningstimer, så vent halvannen time så kan du være med meg ned å hente dem”, med en litt spydig tone over det. Jo da, der sitter du, bare venter på at hun skal lette litt på ræva og hente dem for deg. Og så om hun har hatt en slitsom dag med 3 timer? Vanlig skoledag for oss er jo på 6 eller 7 timer da. Og det er VI som er så bortskjemte?

 

Lærerne liker jo heller ikke hodeplagg, hvert fall ikke inne. Og når jeg sier hodeplagg mener jeg caper, luer og lignende. Det jeg ikke helt skjønner er, hva er forskjellen om man har på seg en lue, eller ikke? Hva gjør det for læreren? Skjønner ikke helt problemet jeg. Luer, hetter og caper er jo absolutt ikke lov, men bånd og skaut er derimot fullt lovlig. Hva er forskjell på en lue og et bånd? Man ser litt hår med bånd, og ørene holdes ikke varme, det er jo totalt krise om en elev er varm på ørene under en time. Mange sier at det handler om respekt og sånn, men da er spørsmålet igjen: Hva er forskjellen på lue og bånd? Er det så mye bedre å gå med bånd da? Lærerne går jo også noen ganger med bånd. Spør du meg burde begge deler vært lov.

 

Lærerne elsker rett og slett å si i mot oss, elsker å vinne diskusjoner. Dette skjer som oftest fordi vi ikke kan si noe fornærmende tilbake uten at vi får anmerkning/nedsatt karakter. Og da velger de fleste av oss heller å bite det i oss i 3 år…

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst