"Ringenes Herre - Ringenes Brorskap" av J. R. R. Tolkien

En bokanmeldelse av den første boka i Ringenes Herre-triologien av J. R. R. Tolkien.

Karakter: 5 (1. klasse, vgs)

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.01.29

Tittel: Ringenes Herre – Ringenes Brorskap

Forfatter: J.R.R Tolkien

Forlag: Tiden norsk forlag

Sider: 389

Utgitt: 1973

 

” Tre Ringer for alvene under det blå;

syv er for dverger i saler av sten;

ni for menn som all kjødets gang må gå.

Men for Mørkets herre en eneste én

I det dunkle Mordor hvor skyggene rår.

Én Ring skal samle dem, én Ring finne dem,

én Ring betvinge dem og i mørket binde dem

i det dunkle Mordor hvor skyggene rår.”

 

Handling:

Ringenes Herre – Ringenes Brorskap er den første boka i en triologi som også innerholder boken: To Tårn og Atter en konge. Boken starter med fortellingen om hobbiter. Hobbiter er vesener som er ganske lik mennesker, bare fredligere og mye mindre. En gjennomsnittlig hobbit er på størrelse med et lite barn og ikke så nysgjerrig. Denne boken handler mest om hobbiten Frodo Lommelun, en ung hobbit som er uvanlig nysgjerrig som bor med sin litt eldre fetter Bilbo Lommelun, som også er ganske nyfiken. Begge to bor i sitt hus Lommekroken i Hobsyssel som er et veldig fredelig sted. Perfekt for en hobbit.

 

Frodo og Bilbo har bursdagen sin samtidig, og trollmannen Gandalv Grå kommer på besøk. Gandalv er en god venn av Bilbo og vet at Bilbo har planlagt å dra fra Hobsyssel for å besøke fjellene, dalene og alvene en siste gang.

 

Bursdagsfesten til Frodo og Bilbo var en begivenhet med god mat og fyrverkeri, men den største overraskelsen kom da Bilbo holdt sin tale, og i slutten sa han ”farvell” også forsvant han i løse luften. Men når han kom til huset sitt ble han synlig igjen og der var Gandalv. Grunnen til at Bilbo kunne forsvinne på den måten var at han hadde en ring, en magisk ring og lite visste Bilbo om at denne ringen var den Ringen som kunne gjøre Mørkets herre mektigst i verden.

 

Gandalv sa til at ringen måtte gå til Frodo, så reiste Bilbo. Senere kom Frodo hjem og da visste han at Bilbo hadde reist. Han fikk ringen av Gandalv. Så reiste Gandalv for å finne ut mer om denne ringen. Og når han kom tilbake så sendte han Frodo og Frodo’s venn og gartner Samvis ut på en farlig reiser. På veien ut av Hobsyssel treffer de på Frodo’s slektninger, Munti og Pippen.

 

De blir forfulgt av svarte ryttere som er sendt fra Mordor for å finne ringen. De svarte rytterne er gamle mennesker konger som er verken døde eller levende. Hobbitene klarer å komme seg vekk fra dem, og ender opp hos en fyr som heter Tom Bombadil, der overnatter de og fortsetter sin reise. De kommer til byen Bree der de treffer en mystisk mann som kalles Vidvandre. Han hjelper dem til å flykte videre fra de svarte rytterne og kommer til en gammel utsjiktpost. Rytterne finner dem og Frodo blir stykket av det ene sverdet. Vidvandre skremmer dem vekk og de må fort skyndte seg vekk og fortsette til alven Elrond og hans hus. Der blir Frodo frisk og det blir satt opp et møte mellom trollmenn, alver, mennesker, dverger og hobbiter om hva de skal gjøre med ringen. De danner en sammensvergelse om å ødelegge ringen, men den kan bare bli ødelagt en plass, der den ble smidd. Frodo blir ringbæreren mens åtte andre blir med for å hjelpe han. Alven Legolas, mannen Boromir, Vidvandre som også har arverett på kongedømme og går under navnet Aragorn, Trollmannen Gandalv Grå, dvergen Gimli og hobbitene Pippin, Munti og Sam. Sammen dannet de Ringenes Brorskap.

 

Etter mye om og men reiste de til Moria, dvergbyen. Der fant de dverglik og Balin’s grav. Her befant også en balrog eller en demon. Brorskapet kommer seg til broen i Kahzad-dûm. Gandalv står igjen for å avverge og faller ned i djupet med demonen. De andre klarer seg og kommer seg til skogen Lothlórien. Etterpå reiser de videre langs elven og setter leir. Der blir de forfulgt av en horde med uruk-haier. Pippin og Munti blir tatt til fange, Boromir dør mens han forsvarer de to hobbitene. Frodo og Sam fortsetter reiser mot Mordor. Mens Legolas, Aragorn og Gimli forstår at Frodo og Sam må klare reisen videre alene og følger etter horden med Uruk-haier for å hente Pippin og Munti. Reisen fortsetter i de neste bøkene…

 

<bilde>
Litt om hovedpersonene:

 

Frodo Lommelun:

Frodo er en hobbit som lever i Hobsyssel. Er er hovedpersonen som er den eneste som er ”god” nok til å klare og stå imot Ringens ondskap og blir derfor ringbæreren.

 

<bilde>

Vidvandre/Aragorn:

Aragorn er en ærlig og rederlig mann som har rett på kongedømmet. Dette har han sagt fra seg og lever et enkelt liv som ferdamann. Han er oppvokst med alver og forelsket i hunalven Arwen.

 

<bilde>

Gandalv Grå:

Vis trollmann som har stor kjærlighet til hobbiter, han her levd i mange år og kjenner mange. Han er glad i naturen.

 

<bilde>

Pippin:

En snill, vennlig men også dessverre ganske klønete hobbit. Liker mat og spiser ofte og elsker øl og tobakk. Slektning til Frodo.

 

<bilde>

Munti:

Storebror figur for Pippin. Fornuftig og morsom, elsker mat, drikke og tobakk. Finner på mye sprell.

 

<bilde>

Samvis:

God venn til Frodo som også er Frodo’s gartner. Liker planter og er til stor hjelp for Frodo. Hjelper han hele tiden på den lange og farlige reisen til Mordor. Håpløst forelsket i Rose, en søt hobbit som jobber på den lokale puben i Hobsyssel.

 

<bilde>

Boromir:

En mann som begjærer Ringen. Dør mens han forsvarer Pippin og Munti mot Uruk-haiene.

 

<bilde>

Legolas:

Fager alv fra alveriket. Mester med pil og bue. Elsker naturen, veldig god venn av Aragorn.

 

<bilde>

Gimli:

En sta dverg som er genial med øks. Sterk og morsom som knytter sterkt bånd til alven Legolas.

 

Frodo tar på seg oppgaven å ødelegge en ring. Han må gjennom mange prøvelser og farer. Noe som kan knekke han. Han må stå imot svarte ryttere sendt fra Mordor. Men det som er verst er selve ringen som hele tiden blir tyngre og tyngre å bære på.

 

Boken handler mye om vennskap og hvordan forskjellige folk kan samarbeide. Hvor viktig det er å stole på hverandre.

 

Forfatteren av Ringenes Herre er genial. Denne boken er elsket av alle og den er kjempegod. Du har vanskelig for å legge den fra deg fordi du kommer så inni den med alle beskrivelsene. Noen deler er veldig triste mens andre er morsomme eller dramatiske. Han forteller levende. Det er som du tilslutt tror at historien virkelig har skjedd. Veldig underholdende.

 

Denne boken er kjempebra. Jeg har enda ikke hørt om en eneste person som ikke har simpelthen elsket den. Selvfølgelig må du lese alle tre bøkene i triologien. Det som er bra med den er at du blir hektet, du blir hektet av å lese Tolkien bøker og hektet på andre Tolkien ting som f.eks alveskrift. Det er såpass lang og mange navn at du aldri blir helt ferdige, noe som i dette tilfelle er positivt. Den fikk meg til å le, bli trist og bli spent på hva som kommer til å skje. Skjedde ofte at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Leste mange timer i strekk. Kan virkelig anbefales til alt som kan krype og gå. (Eller alle som kan lese da, men ja du fatter) Les triologien før du ser filmene.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst