Mathieu og korguttene

Anmeldelse av den franske filmen "Les Choristes".
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.01.29
Tema
Filmer

Tittel: Mathiue og korguttene.

Regi: Christophe Barratier.

Manus: Christophe Barratie

            Philippe Lopes-Curval.

Originaltittel: Les Choristes.

 

Mathieu og korguttene er en ekte skjult skatt. Den gjemmer seg bak en plakat med et gammeldags kjedelig bilde av små skolegutter og strenge lærere i dress. Filmen er fransk og handler om gutter som lærer å synge klassisk musikk. Men ikke la deg lure. Dette er en film med mange forskjellige sider, der du kan gråte, le og bli forskrekket og kanskje litt sint over hvordan lærerne styrer skolen der.

 

Filmen handler om en skole for "slemme" eller foreldreløse gutter. Skolen blir styrt av den strenge gammeldagse rektoren Rachin som styrer under mottoet AKSJON-REAKSJON og straffer elevene på de verste fysiske måter.

 

Så kommer den uerfarne musikklæreren Clement Mathieu inn i bildet som ny lærer på skolen. Han er imot den fysiske straffen og hjelper heller elevene sine å unngå dem.Han må også finne en måte å vinne guttenes tillit, og gjør dette ved å starte et skolekor.

 

Man blir sittende med store øyne og følge med helt fra første sekund av filmen og helt til slutt. Du blir fanget av den nydelige musikken og de søte "uskyldige" ansiktene til guttene på skolen. Selv om dette ser ut som en film bare mamma og bestemor kan se, er dette en film, selv de minst sentimentale personer vil bli grepet av. Den passer for alle slags folk i en alder fra 11 år og oppover. Her kan du sitte å gråte over den tragiske situasjonen disse små guttene er i, le av Mathieu's snodige kommentarer og sprell, eller sperre opp øynene når rektoren tar et tak i guttene. Så ta med lommetørklet folkens, synk ned i godstolen og forbered dere på tidenes beste franske film!!!

 

Karakter: 5

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst