Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vincent van Gogh og Edvard Munch

Vincent van Gogh og Edvard Munch

Oppgave om malerene Vincent van Gogh og Edvard Munch.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.01.2006


Vincent van Gogh

Vincent van Gogh var ble født i 1853 I Nederland. Han er kjent som en av Nederlands største malere gjennom tidene, men van Gogh hadde ikke alltid visst at han skulle bli maler..

 

Han hadde lenge tenkt til å bli prest, slik som faren hans, derfor arbeidet han som misjonær blant gruvearbeidere i Belgia. Selv om Vincent alltid hadde vært interessert i billedkunst, begynte han ikke å male på før han ble 27 år.

 

Fra 1886 var han fast bosatt i Paris der han lærte om impresjonismen av noen nye venner han fikk der nede. Han ble spesielt i hvordan primærfargene og komplemeterfargene virket på hverandre. I 1888 flyttet van Gogh til Arles. Der brukte han det han hadde lært og utviklet sin egen stil med lysende farger og brede heftige strøk. Ved å bruke slike farger fikk han fram følelser.

 

Hans tidligere arbeider var vesentlig proletarmotiver og stilleben i tunge, dystre farger. Et eksempel på dette er Potetspiseren fra 1885.    


 

<bilde>

Dystre farger I ”Potetspiseren”

 

Van Gogh hadde mange problemer og vonde tanker, og han tok livet sitt bare 37 år gammel. Van Gogh tilhørte en kunstretning som kalles ekspresjonisme, fordi han var opptatt av å male følelser og tanker. Uten om Rembrandt er van Gogh den maleren som har malt mest selvportretter. Og det var særlig de siste maleriene han malte som har blitt mest populære…

 

Edvard Munch

Edvard Munch ble født på en gård i Løten kommune i 1863, og han vokste opp i da værende Kristiania sammen med faren, moren og to søsken. Da Edvard var fire år døde moren av tuberkulose, og ti år senere døde en bror og en søster av den samme sykdommen. Dette ga Munch mange vonde og triste tanker. Han var også av de kunsterne som ikke visste helt hva de ville bli. Så når han var 16 år ville han bli arkitekt og gikk på skole for å lære dette. En bitte liten stund senere fant han ut at han heller ville bli kunstner, og begynte på Den kongelige Tegneskole da han var 18 år gammel.

 

Munch prøvde seg innen mange forskjellige retninger innenfor kunsten. Blant annet prøvde han seg innenfor naturrealismen, impresjonismen og pointillismen. Ut i fra dette fant Munch sin egen stil å male på, og man sier gjerne at han hører til en kunstperiode som kalles ekspresjonisme.

 

I 1880 årene malte Munch så likt virkeligheten som mulig, men senere gikk han over til å male det han så med sitt indre øyet, med sterke følelser og sinnsstemninger. Han døde i 1944 da var han 79 år gammel…

 

<bilde>

”Madonna” Av Munch

 

<bilde>
                               

”Pubertet” Munch                                                                                      

 

 

Kilder

http://www2.skolenettet.no/kunstweb/bilde/epoker/ekspresj.html

http://www2.skolenettet.no/kunstweb/bilde/kunstnere/gogh.html

http://www2.skolenettet.no/kunstweb/kunstweb2d/kunstnere/munch.html

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil