Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Glenn Anton"-trilogi av Thor Soltvedt

"Glenn Anton"-trilogi av Thor Soltvedt

Bokreferat fra bøkene om Glenn Anton av Thor Soltvedt.

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.01.2006


Jeg har lest en triologi om en gutt som heter Glenn Anton som, som bor i Bergen.

 

Denne triologien er skrevet av Thor Soltvedt som er lærer på en yrkesskole i Bergen. Han er født i 1955 og er født og oppvokst i Bergen. Han har nordisk hovedfag fra universitetet i samme by. Han har siden 1983 undervist i språkfaget. Han er gift og har tre barn. Hans interesser er litteratur og fotball.

 

Bok 1:

Historien om Glenn Anton

Innledningen på boken begynner med at Glenn Anton som er hovedpersonen i boken forteller hvorfor han begynte å skrive ned det som hadde sjedd  i livet hans og hvorfor han sitter i fengsel. Han sitter nemlig i fengsel når han skriver ned denne livs hostorien sin. Og nå skal han fortelle oss hele den absurde historien sin, om hvorfor og hvordan han havnet i den knipa han var før han havnet i fengsel. Det begynner når han begynte på yrkeskolen, grunnkurs byggfag


 

Denne historien omhandler et skoleår i Glenn Antons liv. Han har en del problemer han må takle, han stammer en del og har en vanskelig fortid han desperat prøver å sjule. Glenn Anton er en gutt som sliter litt på skolen, han har ikke særlig store ambisjoner om å bestå byggfag kurset. Det som opptar klassens tid, i og utenfor undervisnings timene er krigen mot murerne. Byggfag kurset er delt opp sånt at de har tømmer det ene halvåret og mur det andre. Det har da oppstått en enorm aggresjon mellom disse klassene. Glenn Anton går rundt å skriver nedtalende graffitier om murerne. Det er en lidenskap han har, han er helt hekta på graffitier. Han går alltid en daglig tur på utkikk etter gode graffitier. Murerne mobber og irriterer Glenn Anton og et par andre i klassen. Dette ender med at klassen bestemmer seg for å planlegge den ultimate hevn mot murerne. Klassen mener de har funnet den perfekte hevn, og at de ikke kan bli tatt for den. Det ender med at de blir tatt for det og at de blir utvist i 8 skoledager. Glenn Anton var bare glad til for han tok det som en ferie. Da de kom tilbake igjen etter soningen begynnte Glenn Anton og beste kamaraten Tassen å planlegge en ny hevn, den skulle bli enda bedre slik at murerne skulle få alt skylden.

 

Når Thor Soltvedt skriver bøkene om Glenn Anton skriver han de på bergens dialekt. Jeg syns at det gjør at avstanden mellom forteller og leser blir litt mindre. Når jeg leste dette kunne jeg nesten se det for meg at han satt og fortalte historien til meg. Jeg syns det var en god bok og vil gjærne anbefale den til folk som ikke har lest så mye før. Den var lett skrevet og lett å forstå helheten av. Men alikevel ganske spennende.

 

 

Bok 2:

Glenn Anton og Tassen

I denne boka om Glenn Anton er det kameraten Tassen som er fortelleren. Han går fortsatt på samme skole, men han har begynt på det de kaller dofag. Det er deres ord på rørlegger.

 

Etter en stund tar han kontakt med Glenn Anton og begynner ofte å gå på  besøke til ham. Det er da de finner ut hvor gode venner de egentlig er. Han tar bussen ut til fengselet så ofte han kan, til sin mors store fortvilelse. Glenn Anton sier at han har fått god kontakt med den ene fengsels betjenten. Han kunne ikke tenke seg et opphold uten han. Når Tassen skal gå fra fengselet den ene dagen så tar betjenten han inn på kontoret og sier hvor viktig det er for Glenn Anton at han har gode venner på utsiden. Som kan hjelpe han til å holde motivasjonen oppe mens han sitter her inne, ellers kommer han til å havne rett tilbake igjen når han kommer ut.

 

Etter han har godt der en stund ringer plutselig Glenn Anton helt oppskaket og klarer nesten ikke få ut et ord. Når Glenn Anton eller Glunten som han blir kalt, er stresset så bare stammer han. Tassen klarer nesten ike høre et ord han sier, men han hører at han har problemer og at tassen må komme så fort som mulig. Tassen tar første buss ut til fengselet og får høre at Glunten har fått noen av de verste folkene etter seg i fengselet. Hvis de ikke finner på noe lurt kjapt, så er det takk og farvel til livet til Glunten. Etter uker med tenking kommer Tassen på en ide som kommer til å forandre livet til dem begge.

 

Boken kommer med mange sjokkerende ideer underveis i fortellingen. Når du leser denne blir du veldig forveten på hvordan de har tenkt å komme ut av alle disse knipene de roter seg inn i. Men forfatteren viser på en fin måte at du må tenke lyst uansett hvor mørkt det av og til kan se ut. Denne boka var mindre enn den første men like spennende. Jeg syns forfatteren har en fin måte ved å ta for seg de forsjellige miljøene i det området fortellingen kommer fra. Forfatteren klarer å gjøre det på fin og interesan måte.

 

 

Bok 3:

Glenn Anton og Tassen (Tatovørene)

I denne tredje og siste boken om Glenn Anton og Tassen, er det fremdeles kompisen og halvbroren Tassen som forteller hva de har vært igjennom. Boken begynner med når de er i USA hos moren til Glenn Anton. Hun flyttet til Housten Texas da hun traff en annen mann for mange år siden. Når de har vært der et halvt års tid begynner de å bli veldig leie av det tørre og støvete landet og bestemmer seg for å reise hjem. Men det er ikke bare bare når du er etterlyst i de fleste europeiske land. Men da kommer moren og sier at hun har kontakter som kan fikse noen falske pass. De bestemmer seg for lage nye identiteter for å komme seg ubemerket tilbake til Bergen igjen.

 

Men de måtte være på vakt hele tiden når eller hvis de kom hjem igjen, for de hadde jo politiet og hele gjengen fra fengselet etter seg. De fant ut at de måtte forandre på utseende for ikke å bli gjennkjent av folk i Bergen. De lot håret og sjegget vokse, i tillegg bestemte de seg for å få noen tatoveringer for at helhets inntrykket skulle bli bra. Når de hadde tatt tatoveringene sine ble Tassen veldig fascinert av dette yrket. Når de er på vei hjem i flyet foreslår Tassen at de skal begynne med en totoverings butikk i Bergen. Dette tenner de veldig på to, og de sitter og dag drømmer om denne ideen.

 

Når de så kommer til Bergen etter en veldig skummel hendelse i London, begynner de å gruble videre på denne heftige foretningsideen. De finner ut at det de trenger er et lokale nær yrkesskolen de en gang gikk på. Da ville de få masse kunder derfra helt gratis.

 

Herfra blir det bare bedre og bedre. Jeg syns at forfatteren Thor Soltvedt har klart å skrive denne boken med en skikkelig god innlevelse og interesand innhold. Han klarer å holde spenningen oppe hele tiden med et eller annet dilemma som det ikke er noen synlig utvei fra. Jeg likte spesielt godt slutten av boken, den gir deg litt å tenke på, slik at du kan fantasere litt om hvordan det gikk med hovedpersonene til slutt.

 

Dette er bøker jeg kan anbefale til andre. Før jeg leste disse bøkene hadde jeg nesten ikke lest noe i det hele tatt, men dette syntes jeg var en meget god begynnelse.

 

Jeg leste et intervju av Thor Soltvedt på internett og der skrev han at en av grunnene til han skrev disse bøkene var for å få ungdommer som ikke leste til å oppdage lesekunsten. Dette syntes jeg han har lykkes med, i hvert fall hos meg.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil