Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Kransen" av Sigrid Undset

"Kransen" av Sigrid Undset

Kommentarer på "Kransen" av Sigrid Undset som handler om Kristin Lavrandsdatter sin barndom.

Karakter: 4/5

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.01.2006

Jeg har lest utdraget fra ”Kransen” av Sigrid Undset. Bokserien er en triologi og dette utdraget er hentet ut i fra den første boken.

 

”Kransen” handler om Kristins barndom, ungdom og hennes nære forhold til faren Lavran. Samtidig opplever vi kampen mellom Kristin og foreldrene.

 

Kristin Lavransdatter bodde på Nonneseter og var opptatt av å følge Guds bud og leve etter farens ønske. Det var vanlig på den tiden å bli lovet bort til en mann som foreldrene hadde valgt, Kristin ble lovet bort til Simon Darre.

 

Jeg mener det er lett å se at Lavran har ett godt forhold til den kommende svigersønnen og er veldig glad for at de to er forlovet.

 

Men mens Kristin er på Nonneseter, møter hun Erlend som redder henne fra å bli overfalt av røvere. Det resulterer i at de blir forelsket og jeg mener at problemene eller konfliktene begynner den dagen hun møter Erlend. Situasjonen blir ikke bedre da Kristin rømmer fra Nonneseter for å møte Erlend, jeg mener at et av høydepunktene til Kristin er disse hemmelige møtene med Erlend. Det er spenning i lufta om noen vet hvor de er, kommer det noen eller er de trygge på dette hemmelige stedet?

 

Jeg ser at det er mange problemer her fordi det ikke ble sett positivt på at en kvinne bryter en forlovelse på egen hånd, har en elsker, motsier og handler mot farens ønske og ikke minst mot Guds bud.

 

Jeg tror at i Kristins øyne er Erlend vakker og sjarmerende og at Kristin er så forelsket i Erlend at hun er villig til å møte alle konflikter som vil oppstå.

 

Kristin blir nok dratt litt i begge ender. På den ene siden mot faren, Gud og Simon. På den andre siden står Erlend. Jeg føler at Kristin er en sterk jente og hun er bestemt på å holde fast på han på tross av foreldrenes vilje.

 

Selv om at han ikke har det beste ryktet har kjærligheten fått makt over Kristin, jeg tror hun har ett sterkt ønske innerst inne å fortelle faren at hun heller vil gifte seg med Erlend. Det er ikke så enkelt fordi hun vet at faren ikke liker Erlend i det hele tatt, for i hans øyne er Erlend en stor slask. Det er Simon som er det beste valget for henne i hans øyne. Hun vet det er umulig å snakke med faren om dette og derfor er det vanskelig for henne og ta ett valg.

 

Faren skjønner seg nok ikke på Kristin som vil risikere hele sitt gode navn og rykte. Og ikke minst hele livet som vil bli ødelagt på en som ikke er verdig henne.  

 

Simon føler seg nok krenket siden han er forlovet med Kristin, men han merker nok at hun ikke er forelsket i han. Jeg tror nok at Kristin respekterer han og synes han fortjener en bedre kvinne enn henne.

Det virker som at Simon vil gjøre alt for å beholde Kristin hos seg mens de er forlovet for det er ikke bra hvis folk ser Kristin med en annen mann, da vil det etter hvert oppstå prating i bygda. Samtidig som at en slik oppførsel setter henne i konflikt med både familie, slekt og kirke.

 

Jeg føler at Kristin syns det er rart at Simon ikke bare gir henne opp, for hun har jo sviktet han og i hennes øyne er hun ikke snill mot han eller en god husfrue for han. Jeg føler at hun mener at han fortjener en god kone som er han tro og kan elske han av hele sitt hjerte, noe hun ikke gjør.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil