"Seierherrene" av Roy Jacobsen

Bokanmeldelse av Roy Jacobsens "Seierherrene". Skrevet i 10. klasse.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.12.17

Denne boken heter Seierherrene og er skrevet av Roy Jacobsen. Boken er på 630 sider, og ble gitt ut i 1991 av forlaget Cappelen. Boken er delt i to deler.

 

Smakebit av boken

Romanen skildrer det norske samfunn fra perioden 1927 og helt fram til 1990. Den skal få frem de store endringene som det norske samfunn har gjennomgått. Fra den nordnorske fattigdommen til det sosialdemokratiske livet på ÅrvolDette blir beskrevet gjennom en families historie, fra bestefar, hans yngste datter, Marta, og I andre del av boken, hennes tre sønner.

 

Hovedpersonene i boken

Tre av hovedpersonene i boken er Johan, Marta og Rogern.

 

Johan Strand er en småbruker på Herøy i Nord-Norge. I boken møter vi Johan og hans Sigøyner kone. Ekteskapet mellom Johan og Sigøyneren er basert på at Johan trenger hjelp til å ta vare på hans tre barn fra hans første ekteskap og Johans behov for penger. Johan har et ”stå på” mot. Selv om alt raser ned rundt han gang på gang har han troen på at alt vil bli bra til slutt. Johan har sine feil og tar ikke alltid de klokeste avgjørelser. Han bor fast oppe i Nord-Norge, mens nesten alle andre flytter vekk fra misnøyen og fattigdommen oppe i Nord.

 

Marta er den yngste i søskenflokken. Etter hennes konfirmasjon, blir hun sendt til Oslo, i en stor villa på Grefsen-kollen. Boken beskriver da en overgang, når det gjelder teknologi, moter og personligheter.

 

Marta jobber som tjenestepike hos en rikmannsfamilie, men hun greier seg ikke særlig bra. Hun gir aldri opp. Etter hvert får hun en omgangskrets i Oslo. Det tydelig at Marta ikke trives i jobben som tjenestepike, for hun er vant til en hverdag der man klarer seg på egen hånd.

 

Marta er en person som gråter mye. Hun gråt mye i oppveksten da hun ikke greide å lese, eller da kyrne ble slaktet og da landskapet og naturen var så pen.

 

I den andre delen av boken starter romansen med industriarbeideren Frank i leilighet på Årvoll. Marta har utviklet seg til å en snill husmor og ektefelle i en arbeiderklassefamilie. Hun holder kontakt med familien gjennom mange brev og besøk.

 

I andre del av boken er Rogern hovedpersonen. Rogern er Martas sønn. Han har 2 eldre søsken, Jannik og Harald. Rogern er født i 1955. Rogern er ikke et av ”Guds beste barn”. Han har store problemer med skolesystemet. Han må i ekstraklasse og han gir ikke lærere sine mye av æren for at han kom seg gjennom folkeskolen såpass bra som han greier.

 

Rogern vil gjerne være en del av gjengen på Årvoll. Boken beskriver hvor vanskelig det er å bli godtatt av lederpersoner. Rogern er en person som blir mye påvirket av omgivelsene sine. Hans brødre er store forbilder for han. De er ikke alltid gode forbilder. Harald får han med på mange rampestreker.

 

Han blir til slutt etablert med to unger i egen leilighet.

 

Miljø

Seierherrene er en bok som strekker seg over tre generasjoner. Handlingen foregår på Herøy i Nordland, Grefsen-kollen og på Årvoll.

 

Boken er innom de harde forholdene for fiske og jordbruk i Nord-Norge, industriarbeidermiljøet i Oslo, ungdommsoppveksten på 50 og 60-tallet, studentenes opprør og den nye teknologien.

 

Forfatteren beskriver de samme personene i miljø som stadig forandrer seg. Han har brukt en slekt over tre generasjoner som et bilde for hvordan Norge har utviklet seg fra å være et land på harde kår, der arbeiderklassen måtte virkelig slite for å overleve, til et samfunn der ingen virkelig behøver å slite for å overleve.

 

Budskap

Tittelen på boka beskriver den tidligere fattige arbeiderklassens kamp for verdier og jord i den harde tilværelsen. En seier vinner de da sosialdemokratiet og Arbeiderpartiet tar over i Norge. Den følger også samfunnet etter at arbeiderklassen har ”seiret”.

 

Mitt inntrykk er at kjærligheten i Seierherrene blir mer romantisert jo lenger du kommer opp i generasjonene. Kjærligheten mellom Johan Strand og Sigøyneren var som den typiske kjærlighet på denne tiden, enkel og nødvendig. Både Sigøyneren og Johan trengte hverandre. I forholdet mellom Marta og Frank er det litt mer tanker og romantikk i beskrivelsen av deres kjærlighet. Den er et skritt videre fra Johan og Sigøyneren. Forholdet mellom Rogern og Laila er det mest kompliserte forholdet. Her er det utroskap, familieforhold og sosial status. Slik prøver Jacobsen å få fram et viktig poeng i samfunnets fremgang, til og med kjærligheten forandres.

  

Roy Jacobsen er fra Årvoll i Oslo. Han ble født på midten av 50-tallet. Jacobsen skriver mye om sine egne opplevelser.

 

Fortellermåte

Han får fram endringer i samfunnet ved forandring i klesstil, væremåte og holdninger. Han forteller ved hjelp av episoder og hendelser i denne slektas historie som til sammen utgjør en historie om både samfunn og mennesker. Boka er hele tida opp i det som skjer på nasjonal og global basis, dessuten har karakterene ofte sterke politiske meninger. Man får vakre romantiske beskrivelsene av samfunnet på Herøy. Seierherrene er en realistisk bok. Humor er også en viktig del av seierherrene, særlig i siste del er det mange episoder du ler høyt av. Han klarer å bringe episodene hjem i stua til leseren, og vi får med en gang stor avsky til Rogerns marerittlærere, ”Rødspetta” og Williksen.

 

Fortellermåten i boka endres i overgangen fra del en til del to. I første del bruker han tredjepersonsforteller. I denne delen bruker han ikke så mange tanker for å få fram karaterens meninger og karakteristiske trekk, han forteller heller gjennom handlinger og episoder.

 

I andre delen er fortellerformen skiftet til jeg-persons fortelling der fortelleren ser tilbake til sitt liv og forteller episoder derfra. I dialogene snakkes det bare dialekt. Slik får Jacobsen bedre fram kulturelle forskjeller, f. eks da Marta måtte skifte dialekt fra Helgelands mål til Oslo dialekt. Han bruker svært mange komma, opptil 10 linjer uten å bruke punktum. Dette gjelder særlig del to av boka.

  

Alt er veldig nøyaktig beskrevet.

 

Vurdering 

Denne boken er veldig varierende og innholdsrik. Man kan lære veldig mye om utviklingen av det norske samfunn, som boken tar for seg. Jeg syns at mye var tungvint skrevet og at boken var for lang. Jeg vil anbefale seierherrene til de som er interesserte i hvordan Norge har vert gjennom tidene, de forskjellige klassene og samfunnene. Boken var ikke spesielt lettlest, men den var ikke så veldig vannskelig heller. Derfor vil jeg anbefale den for alder 14 og oppover for de som er litt interesserte i historien, ellers blir den altfor lang.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst