Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Adolf Hitler

Adolf Hitler

Handler om livet til Hitler til rett etter 1. verdenskrig.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.12.2005

Adolf Hitler ble født i en liten østerrisk by som het Braunau i 1889. Foreldrene til Hitler hette Alois Hitler og Klara Pols. Adolf gjorde det dårlig på skolen. Han sa til faren at han ville bli maler eller kunstner, men faren mente at så lenge han levde, var ikke det mulig.

 

I 1903 døde faren til Hitler mens han gikk sin vanlige morgentur. Adolf var bare 14 år når faren døde. Adolf hadde bare en levende søster, men hun døde i tidlig alder.

 

Adolf sluttet på skolen i 1905 for godt uten avgangseksamen. Etter at Adolf hadde sluttet flyttet han og moren til Urfahr som ligger i nærheten av Linz.

 

I 1907 døde Klara. Adolf flyttet til Wien for å prøve å komme inn på kunstakademiet. Prøvetegningen var ikke noe bra, så han ble rådet til å søke på kunstakademiets arkitektskole, men der kom han ikke inn. I ungdommstiden bodde Adolf på et herberg i Wien.

 

Adolf malte postkort og brunet dem i ovnen og solgte de som maleri fra kunstnere. Han hadde en som solgte dem for han, og de hadde inngått en avtale om at de skulle dele inntekten, men det varte ikke lenge, for en dag solgte han et kort for 10 kroner, og det likte ikke Adolf. Han ble sint og anmeldte det. Når kompanjongen ikke kom til herberget den dagen stevnet Adolf han, og han fikk en dom på en uke i fengsel. De neste fire årene gjorde han det samme, bortsett fra at han solgte kortene selv, istedet for å ha en som gjør det for han.

 

Da Adolf flyttet til München i 1913, var han overbevist om at jøder og andre ”undermennesker” arbeidet for å ødelegge Tyskland. I 1914 begynte 1. verdenskrig og Adolf vervet seg inn frivillig i hæren. Han ble lei seg når Tyskland tapte krigen.

 

Folk mener at Adolf var grunnlegger av nasjonalismen(nazismen). Når Adolf var i krigen meldte han seg inni DAP(Deutche Arbeiter Partei). Han tok snart føringen i partiet, og ble den ledende propaganist og organisator. 1. april byttet de navn til det mer kjente NSDAP(NasjonalSozialistische Deutche Arbeiter Partei), også kalt Nazistene.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil