Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Min skjønne lille venn

Min skjønne lille venn

Novelle om venner.

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.12.2005
Tema
Vennskap


Det skjedde det som aldri skulle skje, det skulle jo være oss to for evig og alltid. Ingen og ingeting skulle få skille oss, det var du og jeg mot resten av verden, som vi likte å si. Absolutt ingein skulle få ta fra oss det vi hadde.

          

Hvordan kunne du bare forlate meg? Du gikk uten så mye som ett farvel. Jeg kjenner at tårene presser på. NEI! Jeg skal ikke gråte. Jeg skal ikke være trist, men glad på dine vegne. Du har det bra nå. Du fikk det akkurat som du ønsket det.

 

Truls og jeg hadde vært bestevenner siden bleien. Nå tuller jeg ikke, men det er sant. Vi hadde alltid gjort ting sammen, det hadde aldri stått i veien for oss at jeg var jente og han gutt. Jeg lekte ivrig med biler, og Truls stilte alltid opp for meg når jeg absolutt skulle leke med barbiedukker. Vi hadde et slikt forhold. Vi gikk i barnehagen sammen, første skoledag i 1.klasse var det vi som satt ved siden av hverandre. På ungdomsskoelen hang vi sammen som erteris. Første skoledag på videregående var vi overlykkelige da vi kom i samme klasse igjen.


          

Jeg var så glad i Truls, og det vil jeg alltid være. Skulle ønkse du var her hos meg nå.

 

Truls var en pen gutt. Han var høy og mørk. han hadde verdens vakkreste smil, latteren hans var smittende, veltrent var han å. Ikke rart at alle jente var som klegger på han . Det var ingen øyne som ikke fulgte etter ahn når han gikk i gangen til tmen. Alle jenters "dreamprince". Jeg så aldri på Truls på den måten. Når jeg så Truls så jeg en liten gutt i bleier som ropte etter mamman sin fordi det var vått i bleien. Det er kanskej ikke så rart, han er jo som en bror for meg.

 

Truls hadde lenge vært forelsket i Lilly. Jeg skjønte at nå kom jeg til å "miste" han. For første gang var han virkelig forelsket. Det strålet fra han når han pratet om henne. han sa alltid at hun var den vakkreste han viste om. Håret hennes flaggret alltid så pent når hun gikk, hun hadde alltid et lite glimt i øyet. Hun var bare perfekt for han.

 

Truls hadde motet seg opp, han hadde skrudd på sjarmen. Nå skulle han få sin Lilly. Men når det kkom til stykket hadde vist alt gådd rett i dass.Han hadde frosset helt når han stod fremfor henne, det hadde aldri skjedd før. Han snakket jo som en foss med andre jenter, men aldri fult så alvorllig som nå. Men da han endelig hadde fått frem et ord hadde Lilly bare gjidd blanke faen. og sagt klart nei og snudd ryggen til og gådd. Det knuste han med et brak, det var kaldt og uhyggelig. Truls beskrev det med "skjærende" ord i følge han selv.Truls sa: "Det var som om en gjeng med trampene buffaloer sprang over mitt hjerte!!" Jeg måtte le da han sa det. Jeg spurte Truls om vi skulle finne på noe etter skolen, siden han hadde fått en gjeng med tramoende buffaloer over hjertet sitt litt før på dagen.Truls og jeg avtalte at vi skulle dra hjem til meg etter skolen å lage sjokoladekake siden vi begge var sjokomaner.

 

Da vi kom hjem til meg falt truls sammen. Tårene trillet nedover kinnet. Jeg så på Truls at han virkelig var såret! For første gang var Truls dødsforelsket. Vi satt oss ned ved kjøkkenbordet. Truls fortalte hvor forelsket han var i Lilly. Han hadde vært det lenge, men han hadde ikke turt å si noe før han var sikker på følelsene sine. "Jeg tenker på henne hele tiden. hver gang hun går forbi meg kjenner jeg lukten av parfymen hennes som dufter så nydelig sommer og blomster. Hjertet hopper 20 ganger mer når hun går forbi meg!" sa Truls med hulkende stemme.

 

Hjertet mitt hadde det vondt fordi Truls, min aller bestevenn hadde det så vondt, jeg viste jo ikke hvordan han virkelig hadde det inni seg. Bare at han hadde det forferdelig vondt.

 

Jeg begynte å lage kake til Truls, siden han virkelig trengte en oppkvikker etter den harde dagen. Plutselig ringte det på døra. "Truls jan du åpne og se hvem det er?" ropte jeg til Truls som satt i stua og lette etter en film vi kunne se mens vi satt og trøstespiste sjokoladekake. Truls trasket vemodig til døra. han åpnet. Der stod Lilly!

"Hei" sa hun.

"Hallo" sa Truls.

"Hva gjør du her?" sa Truls med bitter stemme.

"Neeei, du skjønner jeg hørte at du hadde tatt det litt tungt det jeg sa til deg før i dag. Det var ikke meningen det skulle bli på den måte. Jeg liker deg godt og sånt, men det er vel helst som en venn." sa Lilly

"Hmm.. Jaja, jeg har ikke tid til det her. Jeg skal se film nå" sa Truls og så på Lilly med stikkende øyne.

"Men du, vi kan prøve hvis du vil. Men jeg er veldig usikker på hva det er jeg vil. Men jeg skal på fest i morgen, kan ikke du å Anna ta dere en tur?"

"Joa, kan vi sikkert. svarte Truls.

Han lukket døren og gikk inn til meg.

"hun spurte om vi kunne komme på fest i morgen, hva sier du til det?" sa Truls med håpefull stemme.

"Joda, for din skyld kan vi det." sa jeg.

 

Neste dag kom og det nærmet seg tid for å dra på fest. Truls kom til meg i 20.00-tiden. Han hadde stylet seg og var klar til å sjarmere Lilly i senk. Vi kjørte bort til festen med scooterene våre. Når vi ringte på var det Lilly som åpnet døren. Truls fikk en veldig varm velkommst. Lilly ga Truls et skikkelig smask på munnen. Truls lyste opp! Jeg var glad for at Truls fikk det som han ville, nemlig hjertet til Lilly.

 

Vi hadde det kjempemorsomt på festen, danset og koste oss. Plutselig hørte jeg en masse bråk, det var Lilly og Truls som sto og kranglet om ett eller annet. Det tok ikke lange tiden før det skjærte seg med dem. Nøyaktig 3 timer. Jeg vet ikke hva det var som hadde skjedd, men Truls for flygende ut av døra. Alle ble stående og se på at han dro. Det verste som skjedde var at Truls hadde drukket og var ikke stabil, han var trist og lei. Han tok fatt i scooteren sin og kjørte av gårde. Neste vi hørte var et forferdelig brak. Jeg fikk fullstendig panikk og sprang ut bortover veien, der lå Truls. Blodig... Det skulle ikke mer til før livet hans var over!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil