Kreft

Informativ artikkel om kreft.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.11.29
Tema
Kreft

Mange av oss tenker fort på døden når de hører ordet kreft, men er det nå slik at kreft er den åpne dør til døden?

 

Både ja og nei. Ja, fordi enkelte krefttyper er vanskelig å oppdage og helbrede. Nei, fordi ny forskning åpner døren for å helbrede flere og flere krefttyper. ( NB: Det forskes intenst på dette område) I Norge blir halvparten av de som får kreft helt friske igjen. Men hva er nå dette vi alle frykter så mye.

 

Hva er egentlig kreft?

Kreft er en sykdomsgruppe som forekommer ved at abnorme(unormale) celler vokser helt ukontrollert og uordnet. Eller med andre ord. Vanlige celler jobber for å reparere et utslitt eller skadet vev. Kreftcellene derimot vokser ukontrollert. De fortrenger og ødelegger vanlige celler. Hvis man ikke får disse cellene under kontroll, kan det igjen føre til at de sprer seg til andre deler(organer) av kroppen.

 

Kreft sprer seg ved at kreftcellene vokser inn i vevet som ligger rundt organet og danner såkalte kreftsvulster.( forstørrelse av organet/ oppsvulming) Derfra kan de spre seg videre til andre organer i kroppen via blod- og lymfeårer. Der danner de det vi kaller dattersvulster.

 

Det finnes to typer svulster, godartede og ondartede. Begge står i sterkt kontrast til hverandre.

 

En godartet svulst vokser bare til en viss størrelse, og sprer seg ikke til andre deler/ organer av kroppen. Mens en ondartet svulst/ kreftsvulst, bare fortsetter å vokse. Hvis den ikke blir fjernet , kan den spre seg til andre deler/organer av kroppen.

 

<bilde>

( en oppskåret kreftsvulst.)

 

<bilde>

( En kreftsvulst på sitt verste)

 

Kreftsvulstene har ulik veksthastighet. Noen svulster vokser mer enn det andre kan gjøre på flere år.

 

Årsaken til kreft:

De aller fleste krefttypene har ukjente årsaker. Men det er likevel utpekt visse kreftfremkallende faktorer som for eksempel sterk radioaktiv stråling, sterk UV-stråling, luftforurensning, røyking og kontakt med visse kjemikalier. Det kan også være en genetisk sammenheng, men sjansen er ikke like stor i forhold til om det hadde vært for eksempel hjerteinfarkt vi snakket om.

( Kreft er ikke smittsomt)

 

En annen årsak kan være kostholdet. Ny forsking viser at det kan være stor sammenheng mellom kostholdet vårt og kreft. Mat med for mye fett og kolesterol er med på å øke risikoen for hjertesykdommer(og kar) og visse kreftformer. For å si det enkelt. Det som er sunt for hjertet er også sunt for resten av kroppen.

 

Livsstilen vår er en helt grunnleggende ting for at vi skal kunne overleve og ha et sunn og godt liv. Derfor bes det alle om tenke konstruktiv i stedet for destruktivt. For i vår del av verdenen tar vi mye forgitt. Noe vi slettes ikke burde gjøre.

 

Ja, livet er til å nytes, men på en forsvarlig måte. Slik at vi verken skader oss selv eller andre.

 

Gå tidlig til sengs, stå tidlig opp så blir du rik og vis og sunn på kropp.

- Benjamin Franklin

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst