Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Min idrett

Min idrett

Litt om hvorfor jeg liker turn.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.11.2005

Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten tekst om noe som tar opp mye av min fritid. Nemlig turning.

 

Jeg startet med turning da jeg var ni år, men da turnet jeg bare en time i uka. Med årene har det bare bygget på seg. Når jeg startet i sjetteklassen startet jeg med konkurranseturn(troppsgymnastikk) og da turnet jeg tre timer i uka. Jeg syntes det var veldig morsomt å delta i konkurranser og med årene har det bare blitt mer og mer gull. I tillegg var jeg og Tina på masse samlinger, og turninga tok opp mer og mer tid.

 

Jeg ble trener i niendeklassen og da var jeg i hallen ni timer i uka. Jeg trente med senior, junior og var trener for 6-7 år. I perioder var jeg veldig sliten, men jeg antar at når man liker det man driver på med så blir det sånn.

 

I år trener junior og senior sammen, så det er ikke så ekstremt mye trening som i fjor. Jeg har sluttet som trener for 6-7 år, men har i stedet for blitt trener for 8-9 år og 10-12 år. Jeg synes de troppene er mye lettere å være trener for og mye mer utfordrene. Jeg var også trener for Minirekrutt en liten periode og det er en tropp som er for liten til å konkurrere, som vi forbereder på konkurranse et år. Det ble alt for mye å trene tre tropper, så jeg sluttet som trener for Minirekrutt.

 

Grunnen til at jeg liker turning så godt er at det er en allsidig sport. Det er veldig mange forskjellige grener du kan konkurrere innenfor og jeg skal fortelle litt om de jeg stiller i.

 

Tumbling er noe som ligner på en vanlig matte, men den er bygd opp med fjærer under sånn at man får litt mer sprett. Jeg har alltid likt tumbling best, men med årene har kravene blitt strengere og seriene mye mer krevende å utføre.

 

Trampett er som en ”minitrampoline”. I konkurranse skal man ha minst 14 meter med fart og øvelsene som skal utføreres er volter m/u skru. Jeg liker trampett veldig godt, men det er også blitt mer krevende. Jeg har tatt dobbelsalto to ganger og det er noe jeg vil lære meg teknisk.

 

Frittstående er dans, på en måte. Som oftest er det klassisk musikk og klassiske øvelser. Man må vise styrke, balanse, smidighet og ikke minst må laget trives sammen. Alt må gjøres likt, om man ikke kjører kano øvelser.

 

Sætropp er nesten det samme som frittstående, men her skal det være litt mer show. Jeg har stilt med program som har vært veldig likt cheerleading og det er veldig morsomt når man får publikum med seg. Det er veldig tøft om man har med masse løft og kast.

 

Når man stiller i troppsgymnastikk må man være minimum seks og maks tolv. I sætropp og frittstående kan man være litt flere. Jeg har aldri stilt i NM, men har vært med på NNM flere ganger og tatt gull.

 

Enkel og greit, jeg elsker turning.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil