Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skolen min

Skolen min

Dette er eit kåseri om skolen min på sidemålet mitt (bokmål). Blei ikkkje so veldig morsom, men det var verdt eit forsøk =)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.11.2005
Tema
Skole


Skolen kan være en fin plass det, dårlig luft, rare stoler, deprimerende klasserom og gørr kjedelig undervisning. Dette er noe av det elevene møter hver skoledag. De tingene som ikke er nevnt her er helt okay (dersom det er noe jeg ikke har nevnt da)

 

En ting som faktisk ER positivt med skolen, er at en lærer ting
(det er i alle fall det som er meningen)

Du lærer vanskelige ord og matteformler som vi kan ”breefe” med. (for eksempel nynorske ord og setninger. For eksempel ”ofseleg” og ”pirøygd” og V=G*h=
noe-som-jeg-ikke-husker-akkurat-nå-men-jeg-har-lært-det)

Jeg kan og nevne en god del negativt med skole, men jeg har ikke så mye tid, men jeg kan jo si en liten del av det.
Jeg har nemlig så mye lekser!! Eg får alt for lite tid til overs av fritida vår som ein kan bruke på hobbyene våre! For meg (sikkert for deg også…) virker det som at lærerne tror at vi har allverdens tid til lekser, men det har vi ikke!


 

Klasserommet vårt er sikkert et av de 5 ”beste” klasserommene på skolen vår.

Veggene er malt i en deprimerende, gyselig, spyblåfarge. (kunst og håndverkslæreren sier det er en farge vi ”lærer bra i”) men det er vel helst det motsatte.

Golvet er grå-spygult med en god del slitte steder på,
(grunnet vipping på rare stoler på)og i dag har jeg med meg en
bamse som er formet som et kuhode, som jeg bruker som ”pute” i ryggen min….ikke dumt…

Døra… den er malt i den merkeligste fargen som fins, nemlig rosa. Vinduene trekker og ovnene virker heller ikke som de skal. I tillegg bråker lufteanlegget forferdelig (ikke bytter de ut det heller). En av de tingene i klasserommet som faktisk er helt ok er en grønn og rød hylle langs den ene veggen, men den har vi ikke lov til å bruke, fordi da faller den ned…Den tar opp mye plass som vi kunne ha brukt til de rare og dårlige pultene våre…Pultene i klasserommet er nemlig helt merkelig plassert akkurat nå…

 

Det er nesten umulig å flytte seg rundt i klasserommet uten å velte en stol, tryne i en skøteledning, eller rive ned bøkene som ligger på pulten ved siden av… (bare tenk deg hvordan det er, når 10 elever ska boltre seg i det lille klasserommet, en hel dag!)

 

Lærerne har vel sikkert dannet en hel del sammensverginger mot oss elever, tenker jeg, for eksempel, LEF (=La Elevene Fryse),
ILEBHIKDKFN (Ikke La Elevene Bruke Hyllene i Klaserommet,
De Kan Falle Ned)

IOL, GELF (=ikke Ordne lufteanlegget, Gi Elevene Lenger Friminutt…)
og IGEMU (=Ikke Gi Elevene Morsom Undervisning)

 

En annen negativ ting med skolen, er at lærerne ikke snakker sammen når det gjelder prøver… De bombarderer oss med mange prøver i en uke, og så gir dei ingen i de neste ukene
(helt til de finner ut at de skal gi oss en hel haug med nye prøver da)

Lærerne har helt sikkert dannet en sammensvergelse der også tenker jeg. . .hm,. for eksempel…BEMPISU
(=Bombarder Elevene Med Prøver i Samme Uke!)

 

Siden lærerne nå har så mange ulike sammensverginger å holde styr på, hadde det vel vert fint med et samlenavn for alt sammen….skal vi se….hm…kanskje VEME (=Ver Ekle Mot Elevene)

 

Men det ville jo egentlig blitt ganske kjedelig å være hjemme nesten HVER dag og da…..Så her er den positive delen med skolen. Man får venner og har noe å gjøre på om dagene.

Det er jo greit, men så hva med leksene. De ødelegger ALT! Har du for eksempel planer om å gå ut, så ser du lekseplanen: ”Dette kommer til å ta hele dagen”, tenker du. Så må du avlyse den planen. Enda verre er det hvis du skal på trening. Huff, det går nok ikke så bra. Har du mye lekser og trening, må du velge. De fleste velger nok trening, men trening er ingen god unnskyldning for ikke å ha gjort leksene.


”Du må planlegge bedre”, sier de bare. Det er egentlig ikke noe mening med lekser. Det er bare repetisjon av noe vi allerede har lært, og i tillegg gjort på skolen for en stund siden.

Lekser kan vi også klare oss fint uten. Og når vi snakker om lekser eller hjemmearbeid, som noen kaller det, så kan vi jo nevne ordet som mange ikke liker:

Prøve. Du sitter hjemme og leser det eviglange kapittelet du skal ha om på prøven neste dag, husker forhåpentligvis det meste, men det er selvfølgelig glemt dagen etter prøven.

 

Men alt i alt så er vel ikke skolen den verste plassen du oppholder deg i løpet av livet….eller….? Dersom vi ser bort fra alle de negative tingene, (om det egentlig er noen da…)

Så er vel ikke skolen så ille…? Til dømes blyantene og viskelæra vi får utdelt….skolen er har så stramt budsjett at de deler viskelerne i to før de deler dem ut….neida, er ikke så galt, enda…men bare vent, det kommer,…

Vennene dine…Dersom skolen jeg går på/skal gå på inneholder vennene mine, en skolegård og viskelær og blyant….så vil jeg vel overleve…tror jeg…

 

SLUTT


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil