Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Et virkelig Norge

Et virkelig Norge

Jeg har tatt med noen punkter om hva som kjennetegner Norge, og typiske trekk. Prøvd å få det litt morsomt!

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.11.2005


Er det sant at hvis du kommer fra Norge må du være glad i å gå med bunad, spise poteter, drikke melk rett fra kua og ellers bare synge og være glad? Noen mennesker fra andre land vil kanskje påstå det. Men det kan vel ikke stemme?

 

”Det Norske Folk,” en samlet folkegruppe med oljepenger de ikke vil bruke opp, men lever allikevel utrolig bra. Er det alt som beskriver oss? Usle, rike nordmenn… Norge som et land, er det et bra land? Jeg vil si ja. Selv om nordmennene er litt usle av seg…

 

Midt i Hardangerfjorden en solfylt sommerdag. Snekker ”putrer” ivei på vannet som er ubeskrivelig klart og stille. Fjellene er høye, grønne, og du kan skimte et fossefall langt borte. Dette er en beskrivelse av Norge. På sitt beste, naturligvis, men bare en del av det. Har ikke steder et fossefall, har de sikkert enten nydelig natur, flott kyst, eller det kan være dekket med glitrende hvit snø. Eller det kan ha det berømte nordlyset. Ganske fantastisk i grunn, alt det her. Eller er4 det nå det?


 

Forurensing kjenner vi alle til, og det skjer her i Norge også. Vi slipper liksom aldri unna det problemet. Så fjellene i Hardanger kan risikere sur nedbør, naturen kan være tilgriset av mennesker blant annet. Vi forurenser en del ved søplekasting som storhobby. Snøen kan ha en anelse gråtone i seg, spesielt ved veiene. Deilig! Tenk å dra til et land som Norge der snøen har en annerledes farge. Der planter ingen har hørt om i Kina, slik som ”Melkesjokoladius Papirius.! Nydelig norsk blomst! Kan oppdages i grøftekanter, på store områder der mennesker er, og ikke så sjelden lenger at de dukker opp i naturen. Det er heldigvis ikke så ille. Enda…

 

Norge er heldig som har fire sterke årstider. Våren, der blomster trenger seg opp gjennom grå snø til og med. Og pryder grøftekantene. Fuglesang som kanskje ikke er så koselig klokken fem på morgenen, men man får følelsen av sommeren som nærmer seg. Og plutselig etter 17. mai så kommer sommeren. Båtliv, badeliv og reiseliv, som regel japanesere eller tyske bobiler er noe av det vi ser i Norge på sommertid. Så kommer høsten. Gule, røde og grønne blader faller av løvtrærne, og vinden tar de med seg, slik at vi må løpe rundt i hagen og rake det opp igjen. På den kjølige lufta kjenner vi at vinteren er på vei. Og norsk vinter kan være helt nydelig! Eller helt forferdelig.. er det minus fem grader, ligger snøen klar til å lekes med. Er det fem plussgrader derimot, ligger sørpa klar til å angripe sko og buksekanter.

 

Men en ting man ikke skal spøke med er nordlyset. Noe så fantastisk! Lys og farger flyr omkring på himmelen som ville dyr i Afrikas åpne jeger-terreng. Det er synd at man må dra helt opp nord i Finnmark der samer bor, for å se dette ”vidunderet” ordentlig. Også gjerne på vinteren, når det er et par meter med snø, noen-og-tyve minusgrader, og en joikende same vedsiden av deg. Men det er vel kanskje hele sjarmen?

 

Et annet punk ved Norge jeg liker, er juletiden. Den gode, gamle nissen som sitter på låven og venter på grøten sin. Og den har ikke på seg rød morgenkåpe med hvit pels og matchende lue, med et plastikansikt! Neida, her er det strikkelue, strikkegenser, ullvotter og røde kinn. Helst naturlige. Skjeggvekst kan være viktig, så det er nok ganske mannsdominert yrke. Men men…

 

Også juletreet da. Vi trykker ikke 400 pyntekuler på treet og 70 glittersnorer. Neida, vi pynter gjerne med barnelaget pynt i papir og norske flagg! Hvorfor akkurat norske flagg? Er jula norsk da kanskje? Jeg tror jula var en finsk ”oppfinnelse,” laget for at barn skal være snille, for da får de pakker. Smart idé egentlig. Synd vi ikke gjør det slik også. For nå får jo ”de slemme” også gaver. Og det blir jo ikke riktig? Nei, det for bli en annen sak.

 

Men for å gjøre det enkelt, så er ”det virkelige Norge” et land der hovedsakelig alt er perfekt. Ingen lider, utenom de på sykehus selvfølgelig. Altså, et ekte Norge er det vi nordmenn gjør det til, og det vil alltid være noen feil. Politikere, prester som er og vil være politikere også videre.

 

Det Norge jeg lever i er kjempebra! Flotte muligheter til utdannelse og få seg jobb. Og man kan også prøve å skaffe seg familie og barn. Og da er Norge, det virkelige Norge et flott sted. ”ja, vi elsker dette landet.” (Norges nasjonalsang)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil