Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Har karbondioksid noen kjennetegn?

Har karbondioksid noen kjennetegn?

Rapport fra forsøk om karbondioksid.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.11.2005

Hensikt: vi skal lage og lære om egenskapene til karbondioksid.

 

Utstyrsliste:

to reagens glass

Gassrør og gummislange

Marmor

15% saltsyre

kalkvann

vernebriller

fyrstikker

 

Figur:

(figur mangler)

 

Framgangsmåte: Vi fant fram utstyret vi trengte, og fikk marmor i det ene reagens røret og kalkvann i det andre.

 

Så kom Monica rundt med saltsyren å helte det oppi sammen med marmoren. Etter på satte vi sammen utstyret sånn som det skulle være. Vi lot karbondioksidene boble ned i kalkvannet og etter en liten stund tente vi en fyrstikk som vi holdt i åpningen til reagens røret.

 

Resultat: Da vi holdt fyrstikken i reagens røret slokket den, og kalkvannet hadde blitt blakket av karbondioksiden.

 

Konklusjon: Fyrstikken slukket fordi all karbondioksiden strømmet ut i luften og tok plassen som oksygenet egentlig skulle ha, og det må være oksygen til stede for at noe skal brenne. Karbondioksid er den eneste gassen som blakker kalkvann.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil