Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ansvar for egen læring

Ansvar for egen læring

Om å ta ansvar under utdanningen.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål

Ansvar for egen læring står som et sentralt begrep i dagens skole. Dette er noe vi alle har hørt lærerne mase om siden vi begynte på ungdomsskolen. Det høres veldig fint ut, og får elvene til å føle seg mer voksne og selvstendige. Men har vi egenltig mulighet til å ta avsvar for egen læring?

Deffisnisjonen for "avsvar for egen læring" må være at det er vår egen oppgave å lære det vi skal. Vi skal ha mulighet til å utelate ting vi ikke synes er viktige og vi skal også ha mulighet til å lære mer om ting vi finner interessant. Kort sagt: Man skal ha /frihet/. Lærer vi ikke det vi skal; så går det bare utover, ja nettopp: Oss selv. Problemet er bare at det er umulig for en elev å gjøre dette i dagens skolesystem. Med dagens ordninger med at man ikke kan ha mer enn 15% fravær og at man må gjøre alle leksene så er dette nærmest umulig. Har man et fravær på over 15% får man ikke karakter i faget, og gjør man ikke lekser så får man anmerkning.

På ungdomsskolen er det forsåvidt greit at man ikke har mer frihet enn det man har i dag. Der går man på skole under "tvang" og alle trenger en liten puff bak. Mange er også på dette sadiet ganske umodene og har kanskje ingen amisjoner om hvor viktlig deres utdannelse er. På videregående derimot, burde man få en mye større frihet enn det man har i dag. Man har selv valgt å gå på skolen, og man burde selv ha ansvaret for å lære det man skal.

Det vil selvfølgelig noen som ikke takler denne friheten, og som blir sløve. Dette er deres eget problem og de får ta konsekvensene av dette senere i livet. Disiplin og kontroll over seg selv er jo også et viktig moment i utdannelsen, og er jo vesentlig i næringslivet hvor man ikke har noen "barnepasser" som snuser i hva man gjør. Derfor er det viktig at man får mer ansvar tidlig, slik at man tar det som en selvfølge senere i livet.

Enten må skolesystemet gjøres om totalt, eller så får vi slutte å bruke slagordet. Slik som skolesystemet er i dag, går det ikke an å kalle det ansvar for egen læring. Jeg foreslår at vi velger det første alternativet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil