Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den "gode" ungdommen

Den "gode" ungdommen

Et syn på ungdommen.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.10.2005
Tema
Alder

Du har vel sikkert sett at ungdommen no fortiden er opptatt av å ha det mest mulig gøy med sitt eget liv. De mener det er kult når tjæren renner som slimklyser ned fra munnen, akkurat som om du ser en slevende kamel ansatt i Akerkvernet båtbyggeri. Vi har også de som røyker, de tror de er tøffere enn damptoget og at lungene trenger bunnsmørning hvert tiende minutt.

 

Ungdommen no til dags greier ikke mye, heller ikke håret. De sitter foran høystrålingsskjermer og svir av ”langsynet”,”sidesynet” og ser dermed ikke at gulvet hjemme er skittent og at foreldrene trenger hjelp. Derimot forsterker de ”nærsynet” og ser bare sine egne behov og det kan gjøres for at de kan begjære mest mulig. . Konklusjonen er da at de fleste ungdommer er som dyr som må bli stelt av andre og som ikke kan stå på to bein for å rekke opp til skolepulten. Ikke rart at de blir kalt ungdom, ung og ”dom”(dum).

 

Tenk hvis vi kunne tatt kamelen opp av tjæren og fått en elektrisk motor i damptogene. Da hadde verden vært mye bedre enn den som er i dag. Båtene til Akerkverner hadde fått tjæren der den skulle være. Taket i trappoppgangene på skolen hadde da sluttet å få besøk av ”julepynten” (snusklysene). Miljøvernministeren ville sluttet å bruke heisekran for å nå opp til grafens øverste punkt for CO2-utslippene.

 

Ikke alle er slik. De finnes unntak, slike som velger skole og friske lunger der de kan puste fritt ut og inn uten å ha noen innbilninger om sjølivets harde sider hver gang de puster. De velger å hjelpe foreldrene med ting hjemme og får sin fortjente lønn. De jobber også utenom og tjener penger til sitt eget forbruk. Det er slik ungdommen skal være. Slike som ikke tenker på seg selv og sine problemer.

 

Det er nesten bedre med tyggisser…

 

 

Skrevet av Olav 59+ år.(vaktmester på Vgs)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil