Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > The Beatles & Elvis

The Beatles & Elvis

To kjente navn i musikkhistorien: Bandet The Beatles og Elvis Presley.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.10.2005
Tema
Rock

The Beatles er et av rockens mest populære band. Dette bandet bestod av 4 gutter fra Liverpool i England. John Lennon på rytme gitar og vokal, Paul McCartney på bass og vokal, George Harrison på solo gitar og Ringo Starr på trommer.

 

<bilde>

I 1957 ble the Quattymen dannet av John og noen venner. Etter en liten stund ble Paul med, og de 2 ble gruppas frontfigurer og låtskrivere.

<bilde>

 

Bandet skiftet navn ganske ofte, og 1. august 1960 ble navnet the Beatles. De fikk spillejobber i Hamburg, men det ble slitsomt. Noen ganger ble de kommandert til å lage show mens de spillte. Alt dette slitet gjorde at the Beatles ble en veldig profesjonell rockegruppe, og de hadde ulike show som ingen hadde sett, og de hadde også et utrolig samspill.

 

<bilde>
Brian Epstein skaffet platekontrakt for bandet, av produsenten George Martin fra plateselskapet EMI. Det var han som fikk Ringo Starr med i bandet.

 

Høsten 1962 kom Beatleshysteriet, og de kunne ikke vise seg i offentlighet uten politibeskyttelse. Under konsertene skrek folk så mye at det var umulig å høre musikken. Alle platene de ga ut solgte over 1000 000 eksemplarer, hey Jude solgte over 6 000 000… The Beatles laget ikke bare musikk, de var også med i noen filmer…

 

 

Elvis Presley, kongen av rock?

Eller Elvis Aaron Presley som han egentlig heter, ble født 8. januar 1935, i de fattige strøkene i Memphis som ligger i Tennessee. Musikken han hørte på var blues, gospel og countrymusikk, og han var ofte på slike konserter i hjembyen.

 

<bilde>
Elvis begynte tidlig å synge og spille, og da han var tenåring vant han faktisk en talent konkurranse.

 

Elvis ble ”oppdaget” i 1953 da han ville gi moren en spesiell bursdags presang, nemlig spille inn en plate til henne. Han gikk til et lite studio der du kunne spille inn en plate for 4$. Da Elvis spilte inn dette oppdaget produsenten talentet hans, og han fikk platekontrakt. Elvis debuterte med That’s all right mama, et år senere.

 

Denne plata ble en stor suksess, og han hadde flere turneringer. Han var en spesiell live artist som fanget publikummet både med sang, og vrikking med hoftene. Hofte vrikkingen hadde han lært av de svarte artistene som han hadde sett opptred i hjembyen. Denne stilen ble veldig populær, spesielt blant jentene. Men det var ikke bare positivt med dette, ulike tv kanaler nektet faktisk og vise Elvis på tv.

 

<bilde>
I 1956 fikk Elvis en egen manager, Tom Parker. Han skaffet en kontrakt med RCA. Tom forandret Elvis, han fikk ikke lenger ha konserter. I stede spilte han heller i filmer, men rollen hans gikk oftest ut på å synge. Og Elvis ga veldig sjelden intervjuer. Privat møtte han nesten ikke andre mennesker, han ble ganske ensom. Og begynte etter hvert med piller for å dope seg ned. Tom mente sikkert ikke noe galt med å beskytte Elvis fra pressen, men det førte til at han ble et ensomt menneske.

 

Han døde 1 1977, da han bare var 42 år gammel, og han ble mer populær etter at han døde…

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil