"Flaggermusmannen" av Jo Nesbø

Bokmelding om boka "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.09.28

Et slags sammendrag:

Inger Holter, en norsk kvinne kjent fra et ungdomsprogram som gikk på tv på 80-tallet, bor i Sydney. En dag blir hun skylt opp på land. Lemlestet og drept. Den norske regjeringen sender politietterforsker Harry Hole for å bistå det australske politiet i jakten på gjerningsmannen.

 

Etter en lang flytur lander Harry i Sydney. Her blir han blir tatt imot av Andrew Kensington, som blir Harrys viktigste medarbeider i Australia. Harry, Andrew og noen andre politibetjenter er satt sammen til en etterforskningsgruppe som gjør alt de kan for å finne gjerningsmannen. Harry og Andrew jobber ekstra tett sammen, og reiser en del rundt i nærområdet. Andrew blir automatisk som en slags guide for Harry, og de blir etter hvert også veldig gode venner.

 

Oppholdet i Australia byr på mange overraskelser for Harry. For å klare å finne gjerningsmannen, må han ta i bruk alle midler. Han blir kjent med alkoholikere, horer, transvestitter og en svensk jente med rødt hår. Jenta heter Birgitta, og Harry blir forelsket i henne ved første blikk. Kjærligheten er gjensidig, og de tilbringer så mye tid de kan sammen.

 

Etter å ha brukt alle resursene de har, og drøftet mange interessante teorier, viser det seg at gjerningsmannen er en gal seriemorder som har voldtatt og drept mange jenter på forskjellige steder i Australia. Alt stemmer, det eneste problemet er at de ikke klarer å finne drapsmannen. Men Harry har nese for dette, og han mener hele tiden at løsningen er like i nærheten. Dette blir bekreftet da han plutselig skjønner mønsteret i mordene, og skjønner hvem drapsmannen er.

 

Men det må også nevnes at Harry ikke kunne klart det uten hjelp. Og en av dem som kanskje hjelper ham mest, kanskje uten å vite det, er en sliten, alkoholisert uteligger som Harry møter i en park.

 

 

En slags mening:

Flaggermusmannen er en spennende og engasjerende bok. Det skjer noe hele tiden, og etter hvert som du leser deg videre, side for side, blir du bare mer og mer tent på å skjønne hvem gjerningsmannen er. Men det skjer også mye trist i boken, og det er mange personer som dør forgjeves.

 

En annen ting som jeg likte veldig godt er det at selv om jeg ikke har mulighet til å skjønne tankegangen til Harry Hole, og ikke skjønner hvem drapsmannen er før Nesbø avslører det, så er boken allikevel utrolig spennende og absolutt lesbar.

 

Jo Nesbø skriver med et språk som jeg syns er utrolig behagelig å lese. Med god flyt og behagelige formuleringer. Jeg har lest flere av bøkene hans, og alle har vært veldig lesbare, men jeg må si at Flaggermusmannen er favoritten. Historien er bare så utrolig bra! Jeg syns litt synd på Harry Hole som er nødt til å gå igjennom det han må, men det er bare utrolig fascinerende å lese om det. Selv om boka er en smule overdrevet til tider, er den utrolig bra, og jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale den veldig!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst