Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Eggg" av Stein Erik Lunde

"Eggg" av Stein Erik Lunde

En bokrapport om romanen "Eggg" av Stein Erik Lunde.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.09.2005
Tema
Eggg

Stein Erik Lunde ble født i Oslo 1953 og oppvokst i Bærum. Senere har han utdannet seg til lærer. Den første boken hans var en kriminalroman som het ingenting ruster, sammen med Harald Skjønsberg.

I 1998 kom boken Eggg som er en veldig humoristisk bok.

 

Eggg er en bok som handler om en gutt som heter Gilbert og han tåler ikke egg. Gilbert har nettopp flyttet til det stede han bor på nå så han har ikke så mange venner, men han har en som heter Trond. Gilbert er også forelsket i en jente som heter Line, og de blir kjærester litt ut i boken.

 

En dag skal han på besøk til tanten sin, fordi moren og faren skal i et selskap. Tanten er en ufyselig, gammel, rar dame som Gilbert kaller en drage. Vær gang hun lager mat til Gilbert pleier hun og ha oppe i ekstra mye egg, og da må jo han selvfølgelig kaste opp. En dag bestemmer han seg for å lage en vakker hevn.

 

Hovedpersonene er vel Gilbert, Trond, Line og Tanten til Gilbert. Bipersoner Veronika, pappa, mamma, vennene hans og mødrene dems, de som jobber på McDonalds.

 

Handlingen foregår mest hjemme, hos Gilbert. Fortelleren er Gilbert selv.

 

Det jeg synes om boken: boken er jo ganske humoristisk, kanskje litt ekkel. Den er kort og lett å lese. Det er en del beskrivelser, så man får vite ganske mye.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil