Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elsker mat, men den er min verste fiende

Elsker mat, men den er min verste fiende

Om spiseforstyrrelser og hva slags forhold man får til mat.

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.08.2005


Ååå, gud det hørtes godt ut med softis!!! Og vi har det her på arbeid!! Den beste softisen i byen finnes her på min cafe.. Måtte bare vente til sjefen min dro så jeg kunne snike til meg en liten dæsj.. Bare en eneste liten dæsj med softis.. Også daimkuler oppå såklart..

 

Da sjefen min endelig var dratt tok jeg en pitteliten dæsj i et beger. Daimkuler og grovt jordbærstrø, mmm… herlig.. Men dæsjen ble så altfor fort borte.. måtte bare ha en eneste liten til.. var ingen kunder så.. denne gangen tok jeg jordbærstrø, sjokoladestrø, daimkuler og kiwistrø.. Tenkte ikke på alle kaloriene, og hvor deprimert jeg kom til å bli senere.. og hvor mye mer jeg kom til å få lyst på…

”oi”!! Jeg kom også til å tenke på at vi hadde akkurat fått et svært glass med små daim,firkløver,japp og melkesjokolader!!! Jeg gikk til glasset.. tok opp en firkløver, og delte den opp i mange biter så den skulle vare en stund… Den varte jammen ikke lenge. Ryddet litt glass og vasket gulvet for å få noe annet å tenke på.. Men det eneste jeg følte var at jeg ville ha mer… MER ropte det inni meg!! Jaja, EN til kunne vel ikke skade. Kunne jo ikke gjøre det verre nesten.. det var jo ødelagt uansett.. Jeg snek meg bort til galsset og tok opp en melkesjokolade. Nydelig god som smeltet på tunga!! Mmm, fantastisk.


 

Før jeg dro hjem fra arbeid hadde jeg klart å puttet i meg en til firkløver. Hadde jeg først brutt min egen regel om å spise sunt kunne jeg likegodt bare spise alt jeg hadde lyst på!!

 

Jeg kjørte den lange veien hjem, og kjente enda at jeg ville ha mer søtt.. noe godterier, lakris, sjokolade, kake, boller!! Ååå..

 

Jeg slengte fra meg tingene å gikk opp på dataen.. Tenkte jeg skulle sette meg på msn for å tenkte på annet. Men søren, var jo så kjedelig. Ble liksom ikke sittende der lenge. Jeg gikk ned på kjøkkenet. Mamma hadde spist det ene sjokoladekakestykket som var igjen fra i går. Hun pleide alltid å spise noe småkaker etter kaffen på ettermiddagen.. Lurer på om hun noen gang får dårlig samvittighet?!

 

…jeg vimset litt rundt, skrudde på musikk, og så på klokka.. mamma kommer hjem om ei stund. Jeg løp ned i fryseren.. Så etter mer is.. KROKAN is ! JAA!! Tok opp boksen med is og fylte en vær skål med is.. så i skapet etter o’boy som jeg kunne strø oppå, men fant heller sjokolade og karamell saus! Oioi, dette kom til å bli godt!!

 

Jeg satte meg ned å begynte å spise. Så kom mamma inn! Hun ble overgitt av det jeg spiste; SÅ mye kalorier!! Jeg som var så opptatt av å spise sunt! Jeg som spiste pittelitt grønnsakssuppe til frokost, og ellers bare et lite grovt rundstykke til lunsj.. så skulle jeg ødelegge alt med is og sjokolade!! Åsså såå mye!! Jeg skjemtes.. FY og fy som jeg skjemtes. Jeg gikk spiste opp, gikk på kjøkkenet og tok litt til i frykt for at mamma skulle tro jeg var redd kaloriene. Etterpå løp jeg ned i fryseren med isen og tok meg et par grove brødskiver med mamma. Herregud tenkte jeg inni meg; ”SÅ MYE JEG HAR SPIST!!” Etterpå gikk jeg på badet.. tenkte å ta meg et bad.

 

Jeg kledde av meg å så meg i speilet!! ÆSJ!! FYSJ!! Jeg så ikke ut.. jeg så smellfeit ut. ”den tjukke jenta som elsker mat”

”JA, jeg elsker mat, men ikke nå lenger.. mat er min verste fiende..” tenkte jeg med meg selv. Kjente kvalmen av all isen.. kjente at det måtte ut. Kunne ikke forbrenne alt det! ”Hvor lang tid tar det for noe forbrenner!?” Fort satte jeg meg ned over dolokket.. Gjorde det fæle. Jeg presset fingrene langt ned, kjentes ut som jeg skulle kveles. Så kom det en foss ut.. brunt/hvitt og kaldt gugg. Jeg gav meg ikke før det meste var kommet ut. Brødskivene jg hadde spist også.

 

Sliten la jeg meg ned på gulvet og tenkte. ”feite dumme meg”. Jeg hatet dette..

”bankbank” mamma banket på! Hun måtte inn! hunMÅTTE ha en bukse! ”neinei, hva skulle jeg gjøre? Spy i doen, og litt i vasken! Ikke det ikke bort!! ”VENT” sa jeg.!! ”jeg skal bade”

Men hun ville ha dem med EN gang! Jeg skyndte meg å tørke ut av vasken og satte meg på dolokket, tørket tårene, og låste opp døra.. hun ante det sikkert.. sørn, hun kjente helt sikkert lukta va spy!! Men hun sa ingenting.

 

Etter et godt varmt bad og fullstendig uttømming av mat følte jeg meg helt ny! Dette skulle være en ny start på å lage seg en slank og fin kropp!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil