Tanzania

Kort sammendrag av Tanzanias historie, dyreliv, klima og infrastruktur.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.05.31

Plante- og dyreliv

Store deler av Tanzania er dekket av gressavanne med spredt trevegetasjon. Ulike typer skog vokser i større og mindre bestander over mesteparten av landet. Over tregrensen er det gressenger og i nedbørfattige områder er det alpin ørken. områder som ligger i regnskygge dominerer halvørken- og steppevegetasjon, mens tykke gress- og sivbelter vokser langs innsjøer og sumper. Langs kysten er det en god del mangroveskog.

Faunaen er veldig rik og spesielt gjelder dette i nasjonalparker og naturreservater. I nord ligger de store nasjonalparkene Serengeti, Tarangire og Kilimanjaro, Ngorongoro-krateret og det andre Mkomazi-reservatet.

Lengre sør finner man nasjonalparkene Ruaha og Mikumi og reservatet Selous med mye uberørt natur samt landets største elefantbestand. Elefant, flodhest, kafferbøffel, løve og leopard finnes i de fleste parkene og i tillegg er det tallrikt med sjiraff, sebra, antiloper, gaseller, flekkhyener, små rovdyr og aper. De sjeldne spissneshornene og geparden er også gjester i denne delen av Tanzania.

Mer enn 1000 fuglearter er observert og dagrovfugler, råkefugler, svaler, varslere, turakoer, solfugler og vevere er representert ved mange og iøynefallende arter.

I åpent terreng er struts, sekretærfugl, gribber, hønsefugler, trapper og viper karakteristiske. Nilkrokodille finnes i mange elver og innsjøer og panserkrokodille finnes i Tanganyika-sjøen.

Mange slange- og øglearter finnes med pytoner, mambaer, puffaddere og gekkoer som de mest fremtredende. Viktoria-, Tanganyika- og Malawi-sjøen har rikt fiskeliv med mange stedsbundne arter.

 

I havet er det masse haier og bare de strendene som er beskyttet av et grunt rev er trygge å bade på.

 

<bilde>

Kilimanjaro. Afrikas høyeste fjell.

 

Folkegrupper

På fastlandet består befolkningen for en stor del av bantufolk, men ingen av gruppene er store nok til å dominere. Største enkeltgrupper er sukuma og nyamwezi, som til sammen utgjør den største gruppen. Den ikke-afrikanske befolkningen består stort sett av indere og arabere og på øyene Zanzibar og Pemba utgjør imidlertid disse en større andel av befolkningen. I områdene rundt Dar es Salaam og Kilimanjaro er det flest Masaier. Masaiene er et tøft folkeslag, og de anses for å være et av de modigste folkeslagene i verden. Før i tiden var manndomsprøven for Masaiguttene å drepe en løve, bare ved hjelp av spyd, pil og bue og kniv. I nyere tid er det blitt vanlig at de skal drepe en antilope, siden det ikke er lov å drepe løver.

<bilde>

 

Masaiene brukes ofte som vakter i byene. De er veldig trofaste mot arbeidsgiveren, og sitter gjerne våkne i flere døgn, mens de passer på. De er også imot skytevåpen. En masai synes det er feigt å benytte seg av et skytevåpen, de foretrekker kniver og spyd.

 

Tanzania er et av Afrikas minst urbaniserte land hvor bare rundt 15 % av innbyggerne bor i byer. Ca 35 % av befolkningen er muslimer og det finnes også hinduer, jainister og buddhister i dagens Tanzania. Tilhengere av lokale, tradisjonelle religioner er blitt redusert de senere år og man antar at 45 % av landets befolkning er kristne katolikker, protestanter eller anglikanere. Det er også flere lutherske kristne i Tanzania enn i noe annet land i Afrika.

Swahili er det offisielle språket og blir forstått over hele landet, mens engelsk blir mye brukt i administrasjon, undervisning og handel, men blir ikke forstått av den vanlig mann og kvinne. Mer enn 95 % av befolkningen snakker forskjellige bantuspråk som utgjør i alt 100 stykker.

Den skrevne litteratur i Tanzania går tilbake til 1600-tallet og kanskje enda lenger. Landets fremste dikter i moderne tid er Shaaban Rober som har vært en stor forkjemper for swahili som skriftspråk og sammen med Matiasi Mnyampala har han vært den toneangivende for den nye generasjon forfattere som er kommet etter uavhengigheten i 1961.

Musikk og dans fra Tanzania domineres mye av Øst-Afrika og folkemusikken er preget av stor formvariasjon fra den ene folkegruppen til den andre. Bantustradisjonene har et visst fellespreg ved at sang, spill og dans oppfattes som en enhet. Urbane musikk- og danseformer kombinerer røtter i folkemusikken med impulser fra nabolandene og fra vestlig populærmusikk.

 

Historiske høydepunkter

900-tallet Swahili-statene, bystater vokser fram langs kysten og på Zanzibar, Kilwa, Pemba, Mafia, arabisk påvirkning, handel med gull, elfenben og slaver til arabiske og indiske kjøpmenn. Kortvarige allianser og kriger mellom statene.

1500-tallet Portugiserne plyndrer og besetter byene, dirigerer handelen til Portugal, handelen avtar.

1700-tallet Osmanske og arabiske styrker hjelper opprørerne til å fordrive portugiserne, oppsving i handelen med slaver, elfenben og kryddernellik, arabiske kjøpmenn overtar handelen, etablerer stasjoner i innlandet. Slavejaktområde.

På 1800-tallet Sultanen Saiyid (Said) av Masqat og Oman får kontroll over byene langs kysten og flytter hovedstaden til Zanzibar i 1832.

1856 Strid mellom Saiyids sønner ender med britisk megling i 1861, Zanzibar er selvstendig, kontrollerer kysten av fastlandet, betaler tributt til Oman.

1884—90 Sultanen overlater administrasjonen av fastlandsområdet til tyske kolonister, i 1890 kjøper Tyskland området av sultanen. I 1890 gjør britene Zanzibar til protektorat, mens tyskerne oppretter protektoratet Tanganyika på fastlandet, også kalt Tysk Øst-Afrika.

1905—06 Opprør (Maji-Maji) mot tyskerne. I 1914—18 krig mellom tyske og britiske og belgiske tropper i Afrika.

Fra 1919 Tanganyika er mandatområde under Folkeforbundet administrert av Storbritannia, fra 1946 tilsynsområde under FN. I 1954 danner Julius Nyerere et selvstendighetsparti, TANU (Tanganyika African National Union).

. mars 1932 Sangerinnen Miriam Makeba blir født.

1960 Indre selvstyre for Tanganyika, Nyerere blir statsminister, Dar-es-Salaam hovedstad, i 1961 selvstendig stat med den britiske monark som statsoverhode; fra 1962 republikk med Nyerere som president.

1963 Zanzibar blir selvstendig sultanat, afrikansk opprør mot den arabiske overklasse. Sultanen blir styrtet og et revolusjonsråd overtar makten.

Fra 1964 Tanganyika og Zanzibar i formell union som den føderale republikk Tanzania, med utstrakt selvstyre for riksdelene.

1967 Nyerere utsteder Arusha-erklæringen om sosialisme og nasjonalisering av industri og plantasjer.

1972 Lederen i Zanzibar drept, og Zanzibar får en mer liberal utvikling.

1974—76 Bøndene på fastlandet flytter sammen i kollektive ujamaa-landsbyer.

1977 De statsbærende partier på fastlandet og i Zanzibar slås sammen til Revolusjonspartiet, det eneste tillatte. 

1978 Angrep fra ugandiske tropper tilbake.

1979 Tanzanianske styrker fordriver president Idi Amin fra Uganda.

1985 Ali Hassan Mwinyi etterfølger Julius Nyerere som president.

1992 Grunnloven blir endret og tillater nå at det opprettes flere partier som kan stille til valg.

1994 Tanzania tar i mot over en halv million flyktninger fra Rwanda.

1995 Benjamin. W. Mkapa blir valgt til ny president. 

 

Helsevesen og skoler

Tanzania er et av de beste landene i Afrika på vaksinasjoner. Mange sykdommer som plaget dem før har de blitt kvitt. Likevel er står det ikke så bra til med sykehus. De fleste sykehusene i Tanzania er feltsykehus, satt opp av utenlandske organisasjoner.

 

Skoler derimot, er det mange av. Alle barn i Tanzania mellom 6 og 12 år går på skole. Det gjelder selvsagt ikke nomadefolkene. Skolene er faktisk i ganske bra stand.

 

Hvordan er det å leve i Tanzania? Inntekten til en gjennomsnittelig tanzanianer er 600$ i året (ca 360000 tanz shilling.1 shilling=1 øre) Det gir dem veldig lite å rutte med, spesielt når man tenker på at et brød koster 1000 shilling. Det vil si at hvis man spiser et brød om dagen, så har man mat akkurat et år. Det hjelper ikke akkurat at bensinen koster 900 shilling per liter (9kr).

 

Matretter

Vi fant ingen matretter som egnet seg til å ta med på skolen, men i Tanzania spises det veldig mye kylling. Det kommer av at det bor veldig mange indere i byene. På landet spises det mye ku, men også vilt. Masaiene har en tradisjon, hvor de stikker hull på pulsåra på en ku og drikker blodet.

 

Fakta

Tanzania, Jamhuri ya Muungano wa Tanzania, United Republic of Tanzania

Tanzania er en Republikk, som ledes av president Benjamin W Mpaka
Flateinnhold: 945 087 km2
Hovedstad: Dodoma (var Dar es Salaam)
Folketall: ca. 35,9 mill. innb. (2003)
Folketetthet: 38,0 pr. km2
Middellevealder: 44,6 år
Spedbarnsdødelighet: 103,7 pr. 1000
Religion: Kristendom, islam, lokale religioner
Språk: Swahili, engelsk
Mynt: Tanzanisk shilling
BNP pr. innb.: $ 600 (2002)
Eksportartikler: Kaffe, bomull, nøtter, gull
Bilkjennetegn: EAT
Nasjonaldag: 26. april

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst