Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Livets vei

Livets vei

Hvorfor lever vi? Hvor kommer vi fra? Har jeg det rette svaret? Det må jeg finne ut..

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.05.2005
Tema
Verdier

Kjære dagbok,

 

I dag har ikke vært en forgjeves dag. Jeg mener, jeg har ikke sløst bort dagen på noen måte. Jeg har nemlig tenkt litt. Tenkt på livet. Hvorfor vi lever, hva vi gjør her, hvor vi ender og om det i det hele tatt er noen grunn til at vi er her. For å si det rett ut, vi dør jo uansett! Hva er vitsen? Vel, jeg tror jeg har svaret. Det er ikke noen fasit på dette, disse spørsmålene er filosofiske, dvs at ingen har svar på dem, men vi kan tro og mene det vi ønsker om denne saken. Jeg tror ikke livet er noen verdens ting, jeg. Jeg tror at når du dør, er du bare et lik, altså. Du er ingenting ting, du tenker ikke i det hele tatt. Og derfor er det vel ingen vits i å leve..? For å få en nye buksen til 2000 kroner? Da føler vi lykke, det er grunnen til at vi lever..? Kanskje vi er her for å tro på Gud. Eller djevelen. Eller kanskje Gud vil se at mennesker, de er smarte. Vel, nå snakker jeg meg nesten helt bort. Men jeg føler at jeg MÅ ha et svar/en fasit på dette. Hvor kommer vi egentlig? Og i den senere framtid. Vi har jo allerede begynt å utvikle nye maskiner. Senere kommer det enda flere, kanskje noen som tar knekken på jorda, og da er det ingen som lenger lever. Men jeg må få vite det. Jeg må få vite hvor vi kommer, om livet vårt har en mening. Jeg bare måå få vite det. Klarer ikke å leve uten å få vite det. Jeg beklager å si det, kjære dagbok. Håper noen leser dette og forstår hva jeg mente. Skjønner hvorfor. Men det er som om det er en tvang. Jeg klarer ikke å trekke meg unna. Jeg føler på meg at svaret ligger rett under kniven. Takk for meg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil