Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lise Blomquist

Lise Blomquist

Biografi om forfatteren Lise Blomquist.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.05.2005

Lise Blomquist ble født og oppvokst i Oslo i 1957. Barneskolen gikk hun på St. Sunniva, ungdomsskolen på Ila, videregående på Riis og Katedralskolen. På universitetet leste hun ”menneskefag” som sosiologi, psykologi og sosialantropologi, og de lærte henne litt om hva mennesket er på godt og vondt, og i forskjellige kulturer. Hun er utdannet døvetolk og det var jobben hennes i en del år, men hun har også hatt mange andre jobber innen forskjellige yrker. Hun har to barn og er forfatter på heltid.

 

Budskapet hennes er at i store deler av hennes yrkesaktive liv har hun jobbet, eller kommet i kontakt med mennesker som va ”annerledes”. Med annerledes folk mener hun folk fra mange land og fra forskjellige kulturer, homofile, mennesker som sverger til underlige filosofier og avvikende ideologiske retninger, kriminelle, folk som er psykisk eller fysisk syke, eller psykisk eller fysisk utviklingshemmet. Det hun er mest glad for å ha lært gjennom livet, er at de fleste av oss mennesker er ”annerledes” i deler av våre liv, og få kan kalle oss fullstendig ”normale”. Hennes håp er å bidra lite grann til både ungdom og voksnes forståelse og toleranse, ved å snakke om ting som at – uansett hvilken kultur du kommer fra – er det vanskelig å være snill, og normalt å være unormal..

 

Hun kommer alltid til å ønske å være forfatter

 

Forfatterbibliografi

I 1990 ga hun - under pseudonym - ut min første roman, for voksne.

I 1996 ga hun ut min neste roman for voksne, også under pseudonym.

I 1998 var hun blitt modig nok til å gi ut en roman under eget navn - ungdomsboka ”Blåveispiken”,

I 1999 kom oppfølgeren til ”Blåveispiken”, som heter ”Hvit heks”.

I 2000 kom den tredje boka i serien, den heter ”Rødglødende”.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil