Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Somalia

Somalia

Fakta om det afrikanske landet Somalia. Inneholder også en liten norsk-somalisk språkguide.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.04.2005

Somalia er et land i Afrika. Landet ligger helt mot øst, på den spissen vi kaller "Afrikas Horn". Nabolandene heter Djibouti, Etiopia og Kenya. Landet har en lang kyst ut mot Det indiske hav. Landet har et tropisk ørkenklima.

 

Folk dyrker noe som heter durra, mais og sukkererter. Bananer eksporteres det mye av. Mange er bønder lever av husdyrbruk. Her er også mange som er nomader. Nomadene bor i telt og reiser fra sted til sted, der det er beite for dyra. Vi kan sammenligne med samene i Norge. Stadig flere nomader blir bofaste.

 

Lange tørkeperioder har rammet Somalia hardt. I dag er det krig i Somalia og ca. 2.000 flyktninger er kommet derfra til Norge. Krigen i Somalia begynte i 1991. Det er ikke så mye krig lenger nå.

 

Nå vil jeg fortelle om hvordan det var før krigen. Somalia var et rikt land. Jeg bodde i Mogadishu, som er en stor by. Kvinnene passet som oftest barna, mens mannen jobbet ute. Noen var lærere andre var sjåfører. Noen menn og unge gutter ble tvunget til å bli soldater. Somaliske kvinner har på seg kjole og sjal. Dette er fordi de er muslimer. Kvinnedrakten i Somalia heter dharka dumarka. Religionen sier at når jentene er 15 år gamle, må de bruke sjal og kjole. Ikke alle muslimske kvinner gjør det idag. Før var det vanlig å bli gift i 15 års alderen. Men ikke idag. Den vanligste maten i Somalia er fisk, kjøtt (ikke gris), bananer, kål, salat, tomater, poteter, hvitløk. Vi drikker kamelmelk.

 

Et lite språkkurs

Norsk Somali (skrevet slik vi hører det)
Hei! Iskawaran
Hvordan har du det? Sidee a tahay
Unnskyld. Rali ahaw
Hva heter du? Magacaa adigo
Jeg heter ... Maga aiguwa ...
Det er en fin dag i dag. Manta wa malin wanagsan.
Ha det bra! Nabad gelyo
en-to-tre-fire-fem-seks hal-labo-sedex-afar-shan-lix

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil