Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fosterutvikling

Fosterutvikling

Fakta om fosterutviklingen i svangerskapet.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.04.2005

Den medisinske teknologi i 1970-årene for eksempel. Ultralyd åpnet en ny verden mtp. fosterutviklingen. Man oppdaget at det ufødte barn utvikles etter et bestemt mønster, der spesielle tidspunkt er viktige for utviklingen av ulike organer / funksjoner.

 

Tidligere, på 1500-tallet sa Leonardo da Vinci at det ufødte barnet ikke pustet, og dermed heller ikke levde. På 1800-tallet begynte man å undre seg over det ufødte barn, og Samuel Colebridge spurte ”hva skjer i mors liv”, uten å oppdage mye. I 1960-70 tallet så man på det ufødte barn som noe som ikke kan foreta seg noe som helst, et uutviklet menneskebarn.

 

I dag vet vi heldigvis bedre, og fosterutviklingen er i dag nøye studert fra sædcellen møter eggcellen og befruktes, til barnet fødes etter ca. 40 svangerskapsuker.

 

Hjernen, som er det mest unike hos mennesket utvikles spesielt mye mellom svangerskapsuke 10-20. 100 000 millioner nye hjerneceller dannes i minuttet, og i 20. svangerskapsuke er hjernen ferdig utviklet hos fosteret. På denne tiden vil fosteret ha dobbel så mange hjerneceller som oss, men ca. halvparten av disse vil gå til grunne i slutten av svangerskapet eller i løpet av barnets første leveår.

 

Tidsskjemaet for fosterutviklingen er nøye programmert, og alt i uke 6 vil fosteret (eller embryo som det kalles fram til uke 10) vise tydelige anlegg til hjerne og ryggrad. Man vil bla. se at hjertet pumper blod til lever og pulsåre.

 

Det siste som ferdigutvikles hos fosteret er lungene, og dette skjer først i svangerskapsuke 32-34. Hver celle i den gravides kropp vil fra første stund være påvirket av svangerskapet. Svangerskapssykdommer / plager som for eksempel tretthet og kvalme skyldes hormonelle påvirkninger. Kvinnens psyke kan også påvirkes, glede / sorg over graviditeten, og mestring av morsrollen / abort vil ofte føre til en reaksjon.

 

En graviditet vil neppe gå upåaktet hen hos en kvinne, uansett hvilket valg hun tar om hun skal bære barnet fram eller ta abort.

 

Fosterets lengde frem til uke 12 oppgis fra hode til rumpe, den såkalte Crown Rump Length, CRL.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil