Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En folkefiende

En folkefiende

Hets mot VG-lista.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.04.2005
Tema
Pop

Jeg vil ta opp et tema som har irritert meg grenseløst siden jeg vokste fra å like Backstreet boys.

 Noe som har tatt kontrollen over mange små hjelpeløse tenåringssjeler, nemlig;

“VG-Lista”

Nå regner jeg med at de fleste fjortis jentene som leser dette allerede sitter å river seg i det lange blonde håret sitt.

’’Hva faen er problemet hans?’’ tenker de sikkert… ’’Hva i all verden er galt med VG-lista?’’ er det sikkert noen av dem som spør høyt.

Vel, jeg skal faen meg forklare problemet:

 

VG-lista er skapt som en hjelpende hånd for alle de fortapte ungdommene som ikke er sterke nok til å kunne velge selv hvilken musikk de vil høre på.

Hver torsdag bestemmer den20 nye låter som skal sive inn og ut av husvinduer, bilradio, stereo, diskoteker og Gudene vet hvor ellers folk blir tvunget til å høre på dette mølet.

Ikke kom her å si at du ikke kan refrenget på ’’Hit me baby one more time’’…

For da lyver du..

 

Folk går hver dag i hver uke rundt å nynner på disse intetsigende sangene(som klistrer seg på hjernen)

Nå skal jeg IKKE rakke ned på Pop musikk, for folk må for all del høre på det de vil..

Men når 60% av Norges befolkning går rundt å nynner på samme sangen, er det noe som ikke stemmer…

 

Dette skylder jeg på VG-lista og dens onde skapere.

Listas fæle sadistiske planer om å forføre hver naive og usikre fjortis-sjel inn i en fucked musikkverden som sier: ’’Girls don’t like boys, girls like cars and money’’

Er dette sunt? Svaret er nei..

Folk bør ha nok kreativitet og fantasi til å utforske musikk mer, og ikke høre på det som alle andre hører…

 

VG-lista er ikke lenger bare en uskyldig salgsliste.

Den har blitt en fører, som Hitler.

Folk tilber den som en musikalsk veiledende profet. En Buddha.

Og leser den som om det skulle vært en bibel.

Folk er rett å slett blitt blinde..

Og jeg overdriver ikke(eller kanskje en bitteliten smule)

Men hvorfor være slaver?

Hvorfor ikke leve i en fri verden hvor alle velger musikk selv.

Det er ditt valg. Eller er du for svak?

Jævla kylling.

 

Vel nok om selve lista og dens manipulerings egenskaper mot annen ungdom.

Det som virkelig irriterer meg er det den gjør mot bandene jeg forguder...

Den ødelegger for folk som faktisk interesserer seg.

Prosessen foregår slik:

Med en gang et band gir ut en singel(noe som jeg ser som mer eller mindre useriøst gjort), blir den sendt på radio. HITradio. Fra radioen utvikler den seg til TV reklamer og musikkvideoer. Dette fører til et litt for stort platesalg og sangen blir automatisk sendt inn til “Fucke-opp-sang” maskinen(populært kalt VG-lista)…

Her blir låta brutalt revet i biter og fratatt all form for verdighet, respekt og mening.

’’Hvorfor det?’’ spør du sikkert nå.

Jeg kan forklare det nærmere;

Med en gang en sang (uheldigvis) kommer inn på lista , så blir den, som du kanskje har forstått, nynnet, sunget og spilt over alt.

Ikke nødvendigvis fordi folk liker sangen, men fordi de blir nødt til å like den…

Dette vil jeg kalle ’’Hjernedød lytting’’

Og det er denne hjernedøde lyttingen som ødelegger sangen.

Folk går runst å digger og kaller seg fans uten å engang vita navnet på vokalisten i gruppa. “Wannabees” og ’’Posere’’ oppstår.

Det som engang var en genial, mystisk og er nå blitt en sellout…

Budskapet er borte.

 

Det finnes hundrevis av eksempler på band som har mistet meningen og budskapet i sangene sine pga. nettopp dette.

Jeg har valgt bare ett eksempel på ett slikt band (som jeg fremdeles tilgir og respekterer fullt og helt) Nemlig; ’’Green Day’’

  Green Day er vel et av de mest aktuelle og største eksemplene.

Hvis du spør en gruppe ungdommer om de har hørt om Green Day vil muligens 90% av dem svare ja…

Du luker vekk de 5% som svarte nei og fortsetter undersøkelsen på de som er igjen.

Så spør du hvor mange og hvilke sanger de har hørt.

55% vil svare bare enten ’’Boulevard of broken dreams’’ eller ’’American idiot’’ (fordi disse har ligget på lista en stund)

Ja vel. Du kaster vekk disse 55% og spør resten om de kan navnet på to medlemmer i bandet. Så blir du kvitt 10% til. Fortsett spørringa litt og du vil stå igjen med bare 5% av hele den gruppen du startet med…

Disse 5 prosentene er ekste fans.

De 90 resten er wannabe fans.

En skremmende mengde..

 

Og når du tenker at blant alle wannabe’ene, så finnes det bare én liten gruppe som har tillatelse til å kalle seg selv fans…

Når det er slik, hvordan skal jeg da kunne vite hvem som faktisk interresserer seg?

Med andre ord så ødelegger lista en god del av det sosiale felleskapet for en masse fans som en gang kunne vandre blant andre fans i fred og harmoni.

Jeg er livredd for at  band som ’’Finch’’, ’’Atreyu’’ og ’’InMe’’ skal havne innpå de norske hitlistene.. Håper grunnen min har kommet klart frem…

 

Jeg vil ikke på noen som helst måte oppfordre til boikott her..

I og med at dette hadde blitt litt for dumt…

Men jeg håper at noen få mennesker har klart å våkne fra VG-dvalen og kanskje mirakuløst nok har forstått hva jeg snakker om…

Jeg er ikke syk..

Bare lettere irritert…

Eller kanskje nærmere sykelig frustrert…

En person som lever etter 3 guder:

Vicious

Hendrix

Og Cobain

Alle tre har vært på lista men alle tre er døde…

 

Vennlig hilsen irritert emo-gutt…

 

(I og med at dette var en stil fra en heldagsprøve som mer eller mindre skulle leses av en faglig streng lærer, måtte banningen tones litt ned i den orginale versjonen.. Denne versjonen inneholdt litt flere banneord, i og med at banning er et så fantastisk hjelpemiddel… Drit i de jævla soperene som mener at banning tyder på dårlig ordforråd.. Hørt om kreativ banning kanskje? ’’Hmpf..’’ *mennesker*)

 

© Salte

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil