Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > J.R.R Tolkien

J.R.R Tolkien

En kort stil om Tolkien i forbinnelse med et poetoppdrag. Karakter: 5

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.04.2005


J.R.R Tolkien, eller John Ronald Reuel Tolkien som han egentlig heter, ble født i Oransjefristaten i Sør – Afrika.

 

John Ronald gikk ikke på skolen de første årene, for moren underviste han hjemme. Han lærte seg å lese da han var 4 år. Han likte veldig godt eventyret om Sigurd Fåvnesbane og dragen, så den inspirerte han til å skrive om drager. John Ronald var også veldig glad i å lære seg språk. Da han begynte på skole, begynte han på den anerkjente King Edwards School. Der var han den beste eleven på hele skolen.

 

Da John Ronald var 12 år gammel, døde moren. Da ble Fader Francis hans foresatte. Francis lærte Tolkien gammelengelsk og andre gamle språk. Den store språk interessen gjorde at han diktet opp bl.a. alviske språk.

 

I 1911 kom Tolkien inn på Exeter College, et universitet i Oxford. der studerte han klassiske fag og skrev dikt. Han studerte også engelske språk og litteratur. I 1915 tok han eksamen med beste resultater.


 

I 1916 giftet Tolkien seg, men bare to mnd etter bryllupet måtte han i krigen. Etter bare 4 mnd i krig fikk han skyttegravsfeber og måtte på sykehus.Mens han lå på sykehus begynte han å skriv på en bok som het ”The book of lost tales,”som i dag heter ”Sillmarillion”. Den var begynnelsen på Hobbiten og Ringenes herre. Starten på boken ”Hobbiten” var en dag da han satt og rettet eksamensoppgaver. På et helt blankt ark skrev han: In a hole in the ground there lived a Hobbit.

 

Mens Tolkien skrev Hobbiten jobbet han som professor på universitetet i Oxford, der han underviste i engelsk litteratur.

 

Hobbiten fikk ganske god mottakelse hos leserne. Men med Ringenes herre var mottakelsen litt blandet. Noen var ganske begeistret, mens andre var total uberørte.

 

Tolkiens liv ble totalt forandret etter at han hadde gitt ut ”Ringenes herre” Han ble nå både berømt og rik. Det første honoraret var på 3500 pund, og det var mer en ei hel års lønn på universitetet. Han fikk masse brev fra fans og da han spurte kona hva han skulle gjøre med dem svarte hun: besvare dem da vel!!!

Tolkien og kona bodde i utkanten av Bournemouth, men da kona døde i 1971 flyttet han tilbake til Oxford der de bodde før. Der fikk han mye oppmerksomhet og ærestitler. Bl.a. ”The order of the British Empire” av selveste Dronning Elizabeth.

 

Tolkien fant ut at siden han var så gammel, var det slett ikke sikkert at han fikk skrevet ferdig sitt nest største mesterverk, ”Sillmarillion”. Så han gjorde en avtale med sin sønn, Christopher Tolkien, at Christopher skulle skrive den ferdig hvis han selv døde før han rakk det.

 

I august 1973 fikk han problemer med fordøyelsen. Men helsen ble bedre og han dro på besøk til noen venner i Bournemouth, men der ble han dårligere og døde på sykehuset i Bournemouth, søndag den 2. september.

 

Tolkien ligger begravd på den katolske kirkegården Wolvercote i Oxford, sammen med kona Edith. Han var den mest elskede forfatteren gjennom tidene. Ringenes herre ble også kåret til århundrets bok av britiske lesere i 1997.

The lord of the rings is one of those things; if you like it, you do; if you don’t, then you don’t.

 
 

 


<bilde>
           

Sjefen selv!

 

<bilde>
                   

Edith, Tolkiens kone.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil