Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Populære grupper/artister på 70-tallet

Populære grupper/artister på 70-tallet

Liste og informasjon om de mest populære bandene/artistene på 70-tallet.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.04.2005
Tema
Rock

I tillegg til de kjente musikknavnene vi har fordypet oss i er det flere kjente grupper og artister som bør nevnes, blant annet de som kommer her:

 

Deep Purple

Deep Purple eller Dyp Purpur som det blir på norsk var et britisk. Gruppen ble dannet av sangeren Ian Gillian, gitaristen Ritchie Blackmore, keyboardspilleren Jon Lord, bassmannen Roger Glover og trommeren Ian Paice. Bandet var blant de mest populære innen tungrock på 70-tallet. Det mest populære albumet er nok Deep Purple in Rock eller Perfect Strangers. En mest kjente sangen er nok ”Smoke on the Water”.

 

David Bowie

David Bowie eller David Robert Jones som han opprinnelig het ble født i England i 1947. han fikk sitt store gjennombrudd i 1972 med albumet ”The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. På scenen opptrådte han som mange forsjellige personer som Ziggy Stardust. Han hadde en vane med å utgi seg for å være en dame og etter hvert fikk han problemer med å skille seg selv fra ”liksom- personighetene” .hans mest kjente hit er nok ”changes” eller under ”pressure”.

 

ACDC

Denne australsk/britiske rockegruppen ble dannet i 1974 av brødrene Angus og Malcolm Young. Helt siden starten har ACDC hatt trofaste fans på sin side. Musikken er enkel og rytmisk slik at den blir fengende.

 

Elton John

Elton John eller Reginald Kenneth Dwight som han egentlig het ble født i england 1947. han slo igjennom med balladen Your Song i 1970. han har vært med på mange veldedighetskonserter i arbeid mot AIDS.hans mest kjente låter er nok ”can you feel the love tonight” og han har laget den mestselgende singelen gjennom historien nemlig ”candle in the wind”. Han er både sanger, pianist og komponisr.

 

Queen

Queen ble dannet tidlig på 70-tallet med medlemmene Roger Tayler, Freddie Mercury, Brian May og John Deacon. De har laget mange megapopulære sanger som Bohemian Rhapsody, We will rock you, Killer Queen og Radio Gaga

 

Black Sabbath

Black Sabbath ble dannet i 1968 med blant annet Ozzy Ousbourn og Toni Iommi som medlemmer. Bandet skaffet seg rask et rykte på seg til å være ”helvetes tjenere”. Sangtekstene deres handlet som regel om massemord, sex, helvete, drikking og narkotika.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil